Nyt fra branchen

Vilhelm Lauritzen og Zeso bag stor lufthavnsudvidelse

Illustration: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects.

Københavns Lufthavn udvider for fire milliarder kroner. Forslaget er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter i samarbejde med Zeso Architects.

Københavns Lufthavn har netop offentliggjort et historisk stort udvidelsesprojekt til fire milliarder kroner, der skal håndtere op mod 40 millioner passagerer årligt. Forslaget er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter i samarbejde med Zeso Architects og har fokus på natur, dagslys og byliv.

Projektet udføres i et team, der også tæller COWI og Aarsleff, der bliver totalentreprenør, skriver Vilhelm Lauritzen Arkitekter i nyhederne.

Naturen, byen og dagslyset er centrale elementer i forslaget til den nye 80.000 kvm store lufthavnsudvidelse, der med et budget på cirka fire milliarder kroner bliver et af Danmarks største byggeprojekter. På samme tid bliver det nye rum både spektakulært og enkelt og med stærke referencer til Danmark og Norden.

– Københavns Lufthavn er én af de mest folkelige bygninger, vi har, og de fleste har et forhold til lufthavnen, der rækker langt ud over funktion. Den nye bygning får en klar og letgenkendelig identitet og bliver et showroom for det bedste, Danmark kan præstere. Visionen er en terminal i verdensklasse, der trækker naturen, byen og lyset indenfor, og hvor alt er inden for rækkevidde, siger Thomas Scheel, partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der i samarbejde med Zeso Architects har tegnet forslaget.

Terminalenbliver samlet under et bølgende loft, der slipper diffust himmellys ind i det store rum og refererer til skyerne. Ovenlys og grønne haver markerer huller i skyerne gennem den transparente loftflade. Om dagen strømmer både diffust og direkte dagslys ned i rummet, og om aftenen fremstår loftet som en samlende flade, der afspejler stjernehimlen.

 

Illustration: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects.

Tre åbne, grønne lysskakter løber ned gennem alle etager og oplyser den nye bagageudlevering.

Alt inden for rækkevidde i et roligt og karakterfuldt rum

Arkitektonisk er lufthavnen kendetegnet ved at have karakterfulde gulve og lofter. Udvidelsen samler naturligt de eksisterende arkitektoniske udtryk i Københavns Lufthavn og skaber et velfungerende, roligt og karakterfuldt rum med alt inden for rækkevidde.

Terminalens hjerte bliver en åben, lys plads med en stor have, der giver passagererne et hurtigt overblik og en flot udsigt mod landingsbanerne gennem det 270 meter lange vinduesparti. Fra pladsen løber et hovedflow med butikker, og langs facaden bliver der et torvehalsmiljø med restauranter, spiseboder og butikker. De tre grønne lysskakter bliver pejlemærker og mødesteder og tilbyder kig til de andre etager.

 

Illustration: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects.

Et hængende søjlefrit dæk opdeler rummet i to uafhængige niveauer og viderefører arkitekturen fra Terminal 2 og Terminal 3, så udvidelsen bliver en naturlig og integreret del af CPH.

– Forslaget bygger på et sammenhængende arkitektonisk koncept, der bryder det gigantiske rum ned i små bidder af nærvær og ro og giver alle områder opmærksomhed, siger Thomas Scheel, partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Rent teknisk fremviser forslaget et driftsvenligt og modulært system med klare konstruktionsprincipper, logiske placeringer af kritiske funktioner og fremtidige udvidelsespotentialer. Der er fokus på alle brugeres trivsel, bæredygtighed og effektiv bygningsdrift.

Første etape af byggeriet forventes færdigt i 2023.

Anden etape i 2028.