Nyt fra branchen

Trondhjem får ny bæredygtig station

Ankomsten til den kommende Trondheim Sentralstasjon. Illustration: Arkitema Architects.

Arkitema Architects vinder arkitektkonkurrencen om at designe den nye Trondhjem Station.

Vinderen af arkitektkonkurrencen om at designe den nye Trondhjem Station er netop blevet kåret. Det er Arkitema Architects, som har tegnet den kommende stationsbygning, der vil få en central placering i byen.

Bygningen kommer til at byde på meget mere end bare en station for rejsende, og målet er, at den skal blive en mødeplads for alle beboere i Norges tredjestørste by, skriver Arkitema Architects i en pressemeddelelse.

Vinderforslaget ”Kurven” blev præsenteret 12. december i Trondhjem. Arkitektkonkurrencen er udskrevet af Norske Arkitekters Landsforbund (NAL), og er resultatet af Bane NOR Eiendoms og Trondheim Fylkekommunes fælles vision om at skabe et nyt arkitektonisk vartegn for Trondhjem. Trondhjem Station bliver den første bygning i en større plan der skal binde centrum af byen sammen med havnen. Arkitema Architects skal, sammen med det lokale arkitektfirma PKA, arbejde videre med vinderforslaget til det kommende stationscenter – i tæt samarbejde med bygherren, Bane NOR Eiendom.

Det er et komplekst plan- og designprogram, der ligger for den nye Trondhjem Station. Ønsket er at skabe et multimodalt transportknudepunkt, der kan styrke byens identitet og skabe attraktive oplevelser for indbyggere og gæster i Trondhjem. Samtidig skal stationscentret blive et forbillede for klimavenlig byudvikling og grøn mobilitet

Målet er, at stationen i fremtiden ikke bare bliver et udgangspunkt eller en endestation for rejsen, men også en serviceoplevelse, der samler forskellige tilbud og rejseformer. Stationen vil blive et sted med oplevelser og det skal være en destination i sig selv. Bygningen kommer også til at indeholde en stor kontorbygning, og vil dermed også huse arbejdspladser for hundredevis af arbejdspladser.

– Vi er meget glade for at være blevet udpeget som vindere af konkurrencen og vi ser frem til et godt samarbejde med Bane NOR Eiendom. Vi er meget tilfredse med vores designforslag, og jeg er sikker på, at det kommer til at bidrage til, at Trondhjem centrum bliver endnu mere attraktiv for indbyggere, turister og dem der er på gennemrejse. Den nye terminalbygning vil blive en integreret del af kommunens gode og ambitiøse fremtidsplaner for hele området ned mod havnen, hvor vi lægger de fysiske rammer for en bæredygtig bygning for den kollektive trafik. Her samles flere forskellige ydelser, og vi har lagt en nøje plan, der sikrer en velfungerende logistik for alle passagerer, både dem der kommer med tog, og dem der kommer med bus, båd, cykel og bil, siger Thomas Grave-Larsen, forretningsområdechef i Arkitema Architects.

 

Kompliceret træbygning bygges mens togene kører
”Træbyen Trondhjem” er den vision for byen, der har givet inspiration til at tegne den nye Trondhjem Station med en bærende konstruktion i træ. Træ giver et lavt CO2-aftryk, og samtidig giver brugen af træ identitet og æstetiske kvaliteter. Bygningen bliver et tydeligt vartegn, både arkitektonisk, klimapolitisk og som en videreføring af Trondhjems stolte traditioner for træbygninger.

– Vi har været i tæt samarbejde med de lokale arkitekter fra PKA, der har sikret, at projektet har en solid lokal forankring. Vores arkitektoniske tilgang til opgaven har været at skabe et nyt og samlende byrum for Trondhjem – en norske ”storstue”, der tilfører byen en række nye og uformelle mødesteder og rum. Projektet forstærker med sin kurvede og aftrappende facade, koblingen mellem byen og havnen og accenturere oplevelsen af de ikoniske gamle træhuse ved Nidelven, når man ankommer til byen fra vandsiden via Sjøgangen, siger Arkitekt MAA og Partner, Thomas Birkkjær fra Arkitema Architects’ konkurrenceafdeling i Danmark.

En af de store udfordringer i den kommende byggeproces bliver, at centret skal bygges hen over togskinnerne og at det hele skal foregå uden, at togdriften bliver påvirket. Derfor er en del af designet også, at de bygningsdele der skal strække sig hen over skinnerne vil blive opført i moduler, der kan monteres hurtigt. Også de helt specielle facader, der giver solafskærmning til hele bygningen, vil blive præfabrikeret i moduler, hvilket vil gøre monteringen betragteligt enklere.

I Bane NOR Eiendom ser man frem til, at der kommer en nye station i Tronhjem og glæder sig til at samarbejde med Arkitema Architects og PKA Arkitekter og de øvrige rådgivere om en ny og moderne terminalbygning. Der vil i første omgang blive udarbejdet et projekt som skal danne grundlag for beslutninger om projektets videre faser.

– Den gamle stationsbygning, Trondhjem S, har for lille kapacitet til at kunne håndtere en stadig stigende trafikstrøm, og tilgangen til perronerne er ikke optimal. Vinderforslaget har en rigtig god passagerhåndtering, gode adgangsforhold og effektive service- og erhvervsarealer. Det arkitektoniske udtryk tilpasser sig omgivelserne langs kanalen på en god måde, og gør at terminalen vil fremstå synlig og selvstændig. Vi har en stærk tro på, at vi med dette udgangspunk kan udvikle et velfungerende knudepunkt og få flere til at rejse med den kollektive trafik, siger projektchef i Bane NOR Eiendom, Arne Hognestad.

Bane NOR Eiendom er en af Norges største ejendomsaktører og har en række ejendomsudviklingsprojekter ved knudepunkter i såvel norske byer som i landdistrikter. Den nye terminalbygning ved Trondheim S er det største og vigtigste knudepunktsprojekt Bane NOR Eiendom har i Midt-Norge.

Bygningen bliver også BREEAM NOR-certificeret, og designet er udført med henblik på af FN’s verdensmål.                

Arkitema Architects er grundlagt i Aarhus i 1969 og er i dag Skandinaviens 5. største og Danmarks største arkitektvirksomhed med over 550 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Aarhus, Oslo, Stockholm og Malmø.