Nyt fra branchen

Tobaksbyen får genanvendeligt og flytbart p-hus

Pressefoto: Jonathan Grevsen.

Konceptet i p-hus af Holscher Nordberg består af en basismodel, som er skabt med vægt på genanvendelighed, flytbarhed og fleksibilitet.

Gennem de seneste 10 måneder har NCC arbejdet på at opføre et nyt p-hus forTobaksbyen Parkering ApS ved Anders Mayland. Parkeringshusetskal blandt andet rumme parkering for NCC’segne medarbejdere, der hører til i det nærliggende Gladsaxe Company House, skriver NCC i en pressemeddelelse.

Det nye parkeringshus i Tobaksbyen er fordelt på seks etager/12 niveauer og har plads til 780 biler indenfor og 54 pladser udenfor. Projektet er tegnet af Holscher Nordberg.

Parkeringshuset i Søborg er et af Danmarks største p-huse. P-huset er opført efter et innovativt koncept, som NCC har udviklet,og som i al sin enkelhed går ud på, at huset er opført som et stålskelet med betondæk. Den transparente facade er udført i strækmetal i aluminiumsplader, der vender forskelligt og på den måde skaber en form for relief.

– Det er et koncept, som er grundigt gennemtænkt, og vi er meget stolte af resultatet, siger Jesper Gaarde, produktionsdirektør i NCC.

– Vi har udviklet et koncept til parkeringshuse, som ikke bare er økonomisk konkurrencedygtigt–både i forhold til opførelse og udgifter til drift og vedligeholdelse, men også bæredygtigt i kraft af blandt andet muligheden for at genanvende materialerne eller sågar flytte huset til en anden placering.
 
Konceptet består af en basismodel, som er skabt med vægt på genanvendelighed, flytbarhed og fleksibilitet. Det er resultatet af 10 års rejse sammen med gode samarbejdspartnere, arkitekterne Holscher Nordberg og rådgiveren Krabbenhøft & Ingolfsson. Første p-hus efter konceptet var det store p-hus ved Herlev Sygehus, det andet er Tobaksbyens p-hus, og der er flere projekter i pipeline.

 

Pressefoto: Jonathan Grevsen.

– I stedet for at se på, hvordan p-huse normalt opføres, gjorde vi bevidst den øvelse, at vi tænkte parkering helt forfra, siger senior produktionschef i NCC, Klaus Iversen.
 
– Parkering er typisk ikke en ting, som en bygherre ønsker at bruge flere penge på end højst nødvendigt, og det har vi tænkt igennem fra idé til færdigt p-hus.

Sammenlignet med et traditionelt p-hus opført i beton, bliver materialerne leveret på langt færre lastbiler, så under opførelsen er der blandt andet en besparelse på transportudgifter. Og fordi huset opføres med maksimal transparens, så dagslys og frisk luft kan trænge ind, begrænses elforbruget til lys og ventilation. De åbne plader sikrer en effektiv ventilation i bygningen og gør dermed mekanisk ventilation overflødig. De transparente facader betyder samtidig, at huset er lyst og uden det traditionelle p-hus’mørke krogeog dermed også mere trygt at færdes ifor brugerne.

 

Pressefoto: Jonathan Grevsen.

Huset opføres virtuelt, før det opføres ude i virkeligheden. Alt er 3D-tegnet og p-husets fordeling af parkeringspladser planlægges ved brug af parametrisk design af en computer, der fodres med oplysninger som husets dybde, bredde og højde, samt det ønskede antal p-pladser og andre væsentlige parametre så som info om adgangsforhold. Resultatet er den optimale udnyttelse af den plads, man har til rådighed til formålet.

Brandrådgivning er leveret af Rambøll og NCC’s egne rådgivere i NCC Engineering står for installationsrådgivningen.