Nyhed

To minutters daglig elastiktræning mindsker smerter i nakke og skuldre

To minutters daglig træning med elastikker.
Så lidt skal der til for at mindske smerterne i nakke og skuldre.

Det viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

– Vi ved, at smerter i nakke og skuldre øger risikoen for, at kontorfolk får langvarigt sygefravær. Vi ved også, at regelmæssig motion – og specielt styrketræning – er et effektivt middel mod smerter i nakke- og skuldermuskler. Men hvor effektiv er simple træningsformer som elastiktræning egentlig til at mindske smerter i fx nakke og skuldre, som er et problem for mange med mere stillesiddende arbejde? Og hvor lidt træning kan man nøjes med? Det ville vi gerne finde ud af, siger Seniorforsker Lars L. Andersen fra NFA.

200 personer deltog
174 kvinder og 24 mænd med minimum 30 timers ugentlig arbejdstid og tilbagevendende besvær i nakke og skuldre deltog i undersøgelsen. De gennemgik alle en klinisk skulder/nakkeundersøgelse og besvarede en række spørgsmål blandt andet om, hvor store smerter de havde i nakke og skuldre og hvor ofte. De fleste af dem blev bedt om at styrketræne henholdsvis 2 eller 12 minutter dagligt fem dage om ugen med en træningselastik, mens en tredjedel af deltagerne fik generel information om sundhed.

Mindskede smerte i nakke og skuldre
Resultaterne viser, at daglig elastiktræning er effektivt til at mindske smerter i nakke og skuldre. Lars L. Andersen uddyber:

– Deltagerne fik færre smerter i nakke og skuldre ved at træne dagligt med elastik. To og tolv minutters daglig træning gav omtrent samme effekt. På en skala fra 0-10 vurderede de i gennemsnit, at deres smerter i nakke og skuldre var faldet med 1,9 point ved tolv minutters daglig træning og 1,4 point ved to minutters daglig træning. Så selv to minutters daglig træning batter.

Læs mere hos Videncenter for Arbejdsmiljø

Læs hele nyheden hos Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Se hvordan du laver elastikøvelser mod smerter i nakke, skulder og arm