Nyhed

Skal du være tillidsrepræsentant?

Vores tillidsrepræsentanter arbejder dagligt for et bedre arbejdsmiljø og bedre forhold for deres kolleger ude på arbejdspladserne. Skal du være en af vores nye tillidsrepræsentanter?

En tillidsmand er et must på enhver arbejdsplads. Få valgt tillidsrepræsentant, hvis I ikke har nogen. I skal kun være fem medlemmer, og forbundet står klar med råd og støtte. 

Tillidsrepræsentanten er en helt central spiller, når overenskomsten skal rulles ud på arbejdspladsen. I skal kun være fem medlemmer, og forbundet står klar med råd og støtte til dig, der stiller op.

Tillidsmanden er kollegernes talerør

Tillidsrepræsentanten støtter sine kollegaer og er bindeleddet mellem ledelsen og medarbejderne. På posten får man indblik i, hvad der rør sig på arbejdspladsen og kan være med til at løse uenigheder og forebygge tvister.

Tillidsmanden har en nøglefunktion både før, under og efter lønforhandlingerne og er sparringspartner, når I skal evaluere lønpolitikken. Han eller hun har også en vigtig rolle når retningslinjerne for efteruddannelse og øvrige vilkår på arbejdspladsen skal aftales.

Tillidsposten åbner karriere-porten

Som tillidsrepræsentant får du mulighed for at udvikle mange relevante og efterspurgte kompetencer, som du kan bruge i dit arbejde og din karriere fremover:

• Du bliver en bedre forhandler og formidler
• Du udvikler din juridiske metode via indblik i love og overenskomsten
• Du forbedrer evnen til at tackle og løse interessemodsætninger konstruktivt 
• Du får udviklet samarbejdsevnerne 
• Du bliver bedre til at håndtere vanskelige situationer og kriser

Mange tillidsfolk bruger hvervet som springbræt til en lederpost.

Læs også 
Tillidshvervet som karrierebooster

Få FAOD på besøg

Få valgt en tillidsrepræsentant på din virksomhed, hvis I ikke har nogen. Forbundet står klar til at hjælpe jer med processen og kommer gerne ud på jeres arbejdsplads og fortæller om hvervet. Skriv til faod@faod.dk hvis I vil have besøg.

Du får som TR tilbudt uddannelser og kurser, som klæder dig på til opgaven.