Opstillingsprogram Hans Christian Asmussen 2019

 

 

Design is far too variegated in its practices, far too widely deployed and far too diverse in how it is understood and used for us to be able to express a singular definition for it… (Julier 2017)

Således definerer Designforskeren Guy Julier designbegrebet, i sin seneste bog,

– det kan ikke undre nogen, at vi har et problem – ingen aner reelt hvad designeren laver.

Mange har svært ved, at overbevise potentielle kunder om værdien af en designers arbejde – og lykkes det endeligt, er lønningsniveauet typisk for lavt. Det er ikke godt for os – det er ikke godt for fagligheden – det er ikke godt for fremtiden. Blandt designere er der arbejdsløshed – blandt arkitekter, prekære ansættelsesforhold.

Vores politiske system har fået øje på dette problem. Løsningerne er præget af manglende forståelse for kreative processer. Der stilles krav om hurtigere ansættelse og ensidigt erhvervsrettede kompetancer – det er jo sådan set meget fint, men de metoder hvorved problemerne ses løst, er præget af det udvidede designbegreb – det Julier ikke ser sig i stand til at definere – Design er… alt.

Heller ikke de små- og mellemstore virksomheder aner hvad vi taler om. Talrige talentfulde aktører arbejder hårdt på at ændre dette med metodesamlinger, sprints, workshops og meget andet. Folkeskolen underviser i håndværk og design. Der sker noget… Fælles for alle disse tiltag er desværre at designs strategiske værdi tales op – og formgivningen ignoreres. For at gøre alt dette endnu mere absurd tilbydes danske virksomheder faciliterede samarbejder med studerende fra landets designskoler til at løse virksomhedens deisgnopgaver. Til et møde i en større dansk designfaciliterende organisation, påpegede jeg, at denne praksis var uheldig, set fra en professionel designers synspunkt. Svaret var følgende, “Vi kan godt se hvad du mener… men… hvis vi faciliterer kontakt mellem virksomhederne og de professionelle designere, så er der tale om skjult erhvervsstøtte og det må vi ikke.”

FAOD har både musklerne og mulighederne for at tage fat om disse strukturelle – og indimellem absurde – stopklodser, som hæmmer implementering af en faglig funderet designpraksis i landets virksomheder. Vi skal skabe ordentlige vilkår for alle de kreative fag, og vi skal skabe solid viden blandt landets borgere, politikere og virksomheder, om det enorme bidrag som vi yder til landets selvforståelse, fremtid, økonomi og status. Tag eksempelvis et blik på denne rapport fra Design Council (UK).

Vi skal sikre vores enestående arv i arkitektur, design  – og kunsthåndværk. Felter som desværre bevæger sig stadigt længere væk fra hverandre. Vi skal skabe en ny og bæredygtig sammenhæng i de kreative fag. Der skal skabes grundlag for arkitektur og design som bidrager til at løse verdens problemer – og nej, jeg taler ikke om skibakker…

 

CV highlights 

3 børn, 8, 17, 23

Egen virksomhed siden 1996

BA visuel kommunikation DMJX

MA Design KADK

Ekstern lektor på RUC siden 2014

Formand for Danske Kunsthåndværkere & Designere 18-20

Statens Kunstfonds Legatudvalg for Kunsthåndværk og design, 11-13

Medlem at Statens Kunsfonds Repræsentantskab 18-

Bestyrelsesmedlem Designskolen Kolding 18-

Bestyrelsesmedlem Danske Designere 10-12

Sidst redigeret: 1. november 2019