Nyhed

Netto anker dom i Anne Black sag

Dagen før fristen udløb valgte Netto at anke dommen i den retssag, Anne Black vandt overbevisende i Sø- og Handelsretten den 4. juni. Det ligner en advarsel til designere, der forsøger at håndhæve retten til deres eget arbejde.

Af Kamilla Bøgesø Kjærgaard

Netto og producenten Ronald A/S har meddelt, at de anker dommen, som Sø- og Handelsretten afsagde 4. juni. Dommen kendte dem skyldige i alle anklager om at have kopieret, markedsført og solgt produkter designet af keramiker Anne Black.

Anne Black satsede hele butikken, da hun sidste år valgte at sagsøge Netto, og det var en stor sejr, da hun i Sø- og Handelsretten fik medhold i, at Netto ikke blot havde kopieret produkter, hun har ophavsret til, de havde skadet hendes brand så meget, mente dommerne, at hun fik tilkendt en usædvanlig høj erstatning på 1,5 millioner kroner.

13 dage senere, lige inden fristen udløber, vælger Netto og Ronald A/S nu at anke sagen. Ikke blot til én domsstol, men til både Østre- og Vestre Landsret.

FAODs formand Peter Toftsø, mener det nærmer sig bevidst chikane.

– Sø- og Handelsrettens dom var meget klar, både i sin udtalelse og i sin udmåling af godtgørelse. Alligevel vælger de at anke og bruger en manøvre, hvor de anker både til Østre- og Vestre Landsret og derved lægger et endnu større økonomisk pres på Anne Black. Det er tæt på at være chikane, siger han.

Landsretten kan statuere et eksempel

Men Peter Toftsø ser også en mulighed for at få stadfæstet dommen i Landsretten og for alvor statuere et eksempel på, at det er tyveri at kopiere designere.

– Vi har en hel faglighed, hvis produkter baserer sig på immaterielle rettigheder. Dem er vi nødt til at forsvare. Hvis ikke vi får en klar og principiel dom er designerne fredløse. Der er simpelthen frit lejde til at gå ud og hugge og stjæle fra dem, for det har ikke nogen konsekvens. Som andre steder i vores lovgivning, skal det være strafbart at stjæle. Lige nu har vi et system, hvor det faktisk er en forretningsmodel, siger han.

Det ærgrer ham, at Netto ikke greb muligheden for at gå forrest som et godt eksempel og anerkende, de var gået for tæt på og accepteret dommen. Og at en lille designvirksomhed, som Anne Black, fortsat skal trækkes med så belastende en sag.

Sagen understreger behovet for at få nedsat et ’opinionsnævn’ eller ’tvivstnævn’, som kan afgøre ophavsretlige spørgsmål uden dyre retssager og advokatsalærer, mener Peter Toftsø.

– Det signal Netto og Ronald A/S sender ved at anke dommen, gør det endnu vigtigere at vi får nedsat et ’opinionsnævn’, som kan hjælpe designerene i kampen mod virksomheder, der udnytter deres brand, siger han.

Sagen forventes at komme for landsretten om 6 – 12 måneder.

Læs også: ‘Tvistnævn’ skal styrke designere i kopisager.

 


Sagen kort

Sagen drejer sig om en vase, en lågkrukke og en hænge-urtepotte, som Netto markedsførte i deres tilbudsavis tilbage i 2016 og solgte som spotvarer i butikkerne henover 14 dage.

Anne Black mener, produkterne er kopier af tre produkter fra hendes virksomhed, som blev solgt på samme tid. Og at Netto desuden i markedsføringen af produkterne har efterlignet hendes visuelle identitet.

Netto og producenten Ronald A/S hævder at produkterne er så generiske, at der ikke kan være tale om kopier, og at de derfor ikke har krænket designerens ophavsret.

Anne Black afviste et forligstilbud på en million kroner og stævnede Netto.

Den 4. juni fik Anne Black i Sø- og Handelsretten medhold i alle anklager, og Netto og Ronald A/S blev pålagt at betale 1,5 millioner kroner plus renter og sagsomkostninger i erstatning.