Selvstændig

Man behøver ikke lære alt om alt, for at kunne gøre det man gerne vil

Kim Lenschow og Søren Pihlmann. Foto: Line Klein.

Kim Lenschow og Søren Pihlmann vidste allerede inden, de tog afgang fra Arkitektskolen i København, at de ville starte en tegnestue sammen. lenschow & pihlmann har nu eksisteret i fem år og de to har modtaget en lang række priser, legater og udmærkelser for deres byggerier. Kim Lenschow fortæller i dette interview, hvordan det hele startede, og hvad de har lært undervejs.

Af Kamilla Bøgesø Kjærgaard

Kim Lenschow og Søren Pihlmann mødte hinanden i 2013 på Arkitektskolen i København, hvor de begge havde valgt kandidatprogrammet Kulturarv, Transformation og Restaurering. De begyndte hurtigt at følge med i hinandens projekter, og på 3. semester prøvede de at lave et projekt sammen. Det gik så godt, fortæller Kim Lenschow, at de endte med også at lave fælles afgangsprojekt. Og de har arbejdet sammen lige siden.

Kim Lenschow er lige ved at afslutte et møde med en bygherre, da vi mødes i tegnestuens lokaler på Refshalevej i København. De sidder en lille gruppe omkring et lysegråt gammelt skolebord ved vinduet og taler sammen på engelsk. Kim Lenschow henter en stenprøve, som alle viser begejstring for.

Et gyldent lys falder ind over en mange meter lang, lofthøj lagerreol med skulpturelle arkitekturmodeller, materialeprøver og planter. Et bagtæppe af let hvidt gardin sender solens stråler langt ind lokalet. En ung fyr står bøjet over en model, som skal blive en del af tegnestuens bidrag til den kommende arkitekturbiennale i Venedig.

Kim Lenschow og Søren Pihlmann flyttede tegnestuen ind i det store lyse lokale på Refshaleøen i København i sommeren 2019. Huslejen er en betydelig udgift, men de prioriterer at sidde i de lækre lokaler, og med nu to ansatte og to studentermedhjælpere kan de stadig leje nogle ekstra arbejdsborde ud. Foto: Kamilla Bøgesø Kjærgaard.

Det er ikke meget mere end tre år siden tegnestuen lenschow & pihlmann arbejdede fra et værelse i Søren Pihlmanns lejlighed på Vesterbro. Efter deres afgangsprojekt var de to nødt til at fortsætte samarbejdet. Der var så meget de i fællesskab var optagede af at undersøge og få mulighed for at prøve af, fortæller Kim Lenschow, da bygherregruppen har sagt farvel.

– Det var ikke sådan, at vi vandt en konkurrence eller fik en opgave, og startede tegnestuen på baggrund af det. Vi havde snarere sagt til hinanden ‘vi vil starte en tegnestue sammen, hvad kan vi gøre?’

“Vi lagde ikke skjul på vores manglende erfaringer”

Efter at have installeret sig i den 3-værelses lejlighed gennemgik de deres netværk. Hvem kendte de, som kunne bruge to arkitekter? Nogen i Søren Pihlmanns familie skulle have bygget et nyt sommerhus på Mols, og det lykkedes de to at få opgaven.

– Det er selvfølgelig nemmere, når man har en forbindelse, men når man tænker over det, har de fleste et stort netværk. Det kan være et godt sted at starte, siger Kim Lenschow.

De lagde ikke skjul på deres manglende erfaringer. De gjorde i stedet god brug af den entreprenør, familien havde hyret til projektet, og mødtes med ham flere gange undervejs i processen.

– Da bygherren allerede havde valgt den entreprenør, der skulle bygge huset, havde vi mulighed for at involvere dem tidligt og have nogle sparringsrunder med dem undervejs. Vi sad sammen 3-4 gange, mens vi udviklede projektet, og kunne finde nogle løsninger sammen. Det tror jeg er den eneste måde, vi kunne lykkes med sådan et projekt på. Hvis vi skulle have specificeret alting fra starten, ville det slet ikke være kommet til at se ud, som det gjorde.

– Det var en dialogbaseret udvikling af projektet, som vi bruger stadigvæk. Alt det, vi gør, er jo nyt for os more or less, så vi bliver nødt til at skaffe den ekspertise og erfaring andre steder fra. Selvfølgelig er vi blevet mere professionelle. Nu kan vi tegne et hovedprojekt helt færdigt, vide hvordan det kommer til at se ud og udbyde det på mere almindelig facon. Men vi synes stadig, det er fedt at involvere entreprenør og håndværkere tidligt, for at sikre kvaliteten og at vi forstår, hvad det faktisk er, vi tegner.

Kim Lenschow og Søren Pihlmann arbejder med stor materialebevidsthed, som bl.a. kan ses i sommerhuset på Mols. Huset var deres første byggeopgave. Foto: Hampus Berndtson.

Samtidig med sommerhuset på Mols deltog Kim Lenschow og Søren Pihlmann i en konkurrence om en midlertidig pavillon til kunsthallen Gl. Holtegaard. Forslaget tegnede de stort set på en weekend og vandt.

Projektet var en mulighed for at arbejde mere kunstnerisk og eksperimenterende med materialer, som de begge har været optagede af siden de mødtes på studiet. Deres forslag var et orangeri, hvor en spinkel stålkonstruktion bliver pakket ind i en særlig plasttype, der krymper, når den bliver varmet op.

Præmiesummen og honoraret fra sommerhuset på Mols holdt liv i tegnestuen i den første tid, fortæller Kim Lenschow:

– De to ting gjorde, at vi kunne køre i, ja faktisk ret lang tid. For vi havde ikke nogen udgifter, ganske enkelt.

Spillede højt spil – og vandt

Gennem tegnestuens snart fem år har lenschow & pihlmann fået opført syv byggerier, flere små pavilloner og midlertidige installationer, og deltaget i en række udstillinger. De har vundet flere priser og udmærkelser bl.a. Danish Wood Award og Akademiraadets Franciska Clausen medalje.

Det man nok kan kalde lenschow & pihlmanns gennembrudsprojekt Studielandsbyen i Aarhus, fik de også gennem deres eget netværk. Det var dog et større sats, end sommerhuset på Mols, men det var et projekt, de virkelig så sig selv i, og en opgave, de ville investere meget i at få.

Søren Pihlmanns bror havde sammen med en makker startet et firma i Aarhus, der lavede studieboliger. De havde ombygget flere små gamle ejendomme på en billig og enkel måde. Nu havde de set en gammel stråtækt gård, som de mente kunne rives ned for at bygge nye studieboliger på grunden.

De havde brug for at få lavet et arkitektprojekt, der kunne give dem en myndighedsgodkendelse, så de efterfølgende kunne finde investorer, der ville være med til at realisere projektet. Kim Lenschow og Søren Pihlmann fik opgaven med at tegne det indledende projekt. Og de så nogle helt andre muligheder i at bevare den gamle ejendom, som var en firelænget bindingsværksgård fra 1700-tallet.

– Vi havde lyst til at redde denne her historiske gård. Og vi syntes, det var et sympatisk program at lave studieboliger, så vi så virkelig os selv i det her projekt. Vi så en mulighed for at bidrage med netop det vi kan, og arbejde med kulturarv, sådan som vi mener, man bør gøre sådan nogle steder, siger Kim Lenschow og uddyber:

– Vi er optagede af, hvordan man tilpasser sig et bygget miljø, tilpasser sig et eksisterende hus eller bygger videre på en eller anden form for eksisterende kulturarv. Samtidig vil vi gerne nyfortolke, frem for kun at restaurere, og bringe kulturarven ind i en ny tid. Det var nogle af de ting, vi virkelig gerne ville afprøve og arbejde med, da vi startede tegnestuen. Så vi gamblede med vores tid og lagde mange gratis timer i projektet.

Konkurrencer er ofte spild af tid

Men ud over at de brændte for projektet, var det også et strategisk sats. For i sammenligning med at deltage i en åben konkurrence, havde det en betydelig større chance for at blive til en reel opgave, fortæller Kim Lenschow. Han er faktisk ikke fortaler for at deltage i større åbne konkurrencer.

Studielandsbyen i Aarhus var en opgave Kim Lenschow og Søren Pihlmann virkelig så sig selv i. Projektet var en mulighed for at arbejde med deres store interesse for kulturarv og med hvordan stedets særlige karakter og historie forløses i en moderne sammenhæng. Foto: Hampus Berndtson.

– Jeg kan godt forstå, at mange vælger at lave konkurrencer, for man får mulighed for at tegne noget, som er akkurat sådan, som man synes, det skal være. Men jo mere jeg tænker over det, jo mindre er jeg fortaler for det med konkurrencer. Man ved ikke, hvem man tegner til, man ved ikke, hvad de vil have. Det er en kunstig opgave, og man kan spilde meget tid og tankekraft. Jeg tror, at det at vi skulle forholde os til et stramt program og skulle tegne noget, som var billigt, gjorde projektet bedre i sidste ende. Vi lærte virkelig meget i den proces, siger Kim Lenschow og tilføjer:

– Man kan hurtigt lægge 200 timer i en konkurrence, som der er 100 andre, der deltager i. Vi syntes, det gav mere mening at bruge 400 timer på en ‘konkurrence’, som vi var de eneste, der bød ind på. Det var logikken i det.

Og satsningen virkede. Deres projektforslag, der bevarede den gamle gård, blev forhåndsgodkendt af Aarhus kommune, og de fik opgaven med at tegne projektet færdigt. I 2018 modtog de Danish Wood Award, og i 2019 Franciska Clausen Medaljen og flere andre udmærkelser for byggeriet.

Crash course i at drive sin egen virksomhed

At få opført de første huse var et vigtigt skridt i forhold til at få nye kunder. Det gav troværdighed at kunne vise de færdige og konkrete huse frem, fortæller Kim Lenschow.

De nye længer ligger rundt om den eksisterende gård og skaber et intimt og socialt netværk af gader og pladser i Studielandsbyen i Aarhus. Foto: Hampus Berndtson.

Især Studielandsbyen har også fået en del medieomtale. Og for omkring halvandet år siden fik lenschow & pihlmann de første opgaver fra kunder, de ikke havde nogen kontakter til i forvejen. Fremmede, der henvendte sig, fordi de havde set, hvad de havde lavet.

Et andet afgørende skridt i forhold til at få tegnestuen op og køre var at lære, hvordan man driver en forretning.

Allerede i 2015, i tegnestuens første år, ansøgte Kim Lenschow og Søren Pihlmann om Dreyers Fonds legat til nystartede unge arkitektvirksomheder. Det er et mentorprogram, der rummer et undervisningsforløb i emner som økonomi, jura og ledelse og et mentorforløb, hvor de unge arkitekter kobles sammen med en erfaren arkitekt typisk fra en større tegnestue. De kom med i programmet i 2016, og det fik på flere måder stor betydning for tegnestuens udvikling, fortæller Kim Lenschow:

– Vi var så heldige at blive udvalgt, og det var supergodt for os. Der var sådan et crash course i de discipliner, det kræver at køre sin egen forretning. Og det vidste vi, at vi havde brug for. Vi følte, vi havde godt styr på, hvad vi gerne ville arbejde med og afprøve i arkitekturen, men vi havde ikke styr på, hvordan man fik det til at løbe rundt fra måned til måned.

Som mentor fik de Søren Daugbjerg fra Vilhelm Lauritzen (nu selvstændig), og med ham talte de især om, hvem de var og hvad de gerne ville.

– Vi havde flere møder med ham om, hvordan vi skulle definere os selv, og hvordan vi kunne gøre nogle ting, som alle andre måske ikke gjorde. Det var virkelig godt. Forløbet betød også, at vi fik et godt netværk blandt andre nystartede virksomheder, så vi kunne heppe på hinanden og fik skabt et miljø omkring det. Det betyder rigtig meget.

Har aldrig været ved at give op, men har været heldige et par gange

Hvornår begyndte I at kunne leve af jeres arkitektarbejde?

– På en måde kan man sige, at det har hængt sammen fra starten. Vi har ikke fået nogen høj løn, men vi har ikke lånt nogen penge, og vi har heller ikke investeret den store sum penge i virksomheden, kun en stor sum timer. Undervejs har der været nogle svære situationer, som det er lykkedes at komme igennem.

– På et tidspunkt mistede vi et stort projekt, hvor bygherren pludselig besluttede sig for at sælge det hus, vi var i gang med at tegne en tilbygning til. Vi var lige gået i gang med hovedprojektet og havde netop ansat en bygningskonstruktør, vores første medarbejder og tegnestuens største udgift. Så det var lidt kritisk. Vi var så så heldige at få et arbejdslegat fra Statens Kunstfond på 500.000 kr. lige på det tidspunkt, som betød at vi kunne køre videre.

lenschow & pihlmann ansatte for nogle år siden en bygningskontruktør for at have de kompetencer på tegnestuen. Foto: Kamilla Bøgesø Kjærgaard.

Hvad er det vigtigste, I har lært undervejs?

– Det er svært at pege på en ting, men at lægge budgetter og planlægge vores udgifter, det har været en vigtig ting ift. at have tryghed i virksomheden. Hele tiden sørge for at have nok projekter inde og sørge for, at de ligger i en eller anden form for tidsplan, så man har penge til at betale de løbende udgifter. Der er mange ting, der kan være stressmomenter, når man starter en virksomhed, så det var noget af det første, vi sørgede for at få så godt styr på, som muligt. Så vi kunne arbejde med det, vi er dygtige til, altså at være arkitekter. Det har været en vigtig lærdom, for os.

Er I i forvejen ret organiserede?

– Nej, siger Kim Lenschow og griner.

– Men den måde arkitektur er skruet sammen på, er jo ret organiseret fra starten af. Det giver mening at arbejde på en måde, som f.eks. ydelsesbeskrivelsen siger, at du skal. Det giver sådan en struktur, som man har brug for. Så vi arbejder ret struktureret med alle opgaver, men jeg ved ikke, om jeg vil sige, at vi er sådan i udgangspunktet.

Har I fået lavet det, I gerne ville til at starte med?

– Når jeg kigger på det, vi har lavet, så er jeg meget stolt af det. Samtidig føler jeg ikke, at et eneste projekt er blevet akkurat, som det skulle være. Tingene får deres eget liv. Men vi har været så heldige at få mulighed for at gøre meget af det, vi gerne vil, og det er jeg meget glad for selvfølgelig.

Det nye enfamiliehus på Fanø trækker på elementer fra de traditionelle længehuse på øen, og fortolker dem ind i en nutidig byggeskik. Huset stod færdigt i starten af 2020. Foto: Hampus Berndtson.

– Vi har indtil nu bygget primært for private bygherrer. Det er den skala, vi er uddannet i at tegne i fra Arkitektskolen. Og det var den mest håndgribelige skala for os at starte med. Men nu kunne vi godt tænke os at tegne bygninger, der henvender sig til flere mennesker. Det kan være en offentlig bygning for eksempel. En skole eller en børnehave kunne være superfedt. Det håber vi at komme til.

Lad andre hjælpe dig med det, du ikke kan

Har du nogen gode råd til andre, der overvejer at blive selvstændige eller er nystartede?

– Jeg tror, det er ret vigtigt det med vores naivitet til at begynde med. Man bliver nødt til at kunne se sig lidt blind på en ting, for at kunne lykkes med det. Hvis alt skal lykkes fra starten med økonomi, få skabt sig et navn osv., så tror jeg ikke, man kan lykkes med det. Man bliver nødt til at dyrke noget, som man virkelig godt kan lide og er optaget af. Forhåbentlig kan det så trække de andre ting med sig. Det er i hvert fald sådan, det er lykkedes for os.

– Og så synes jeg, det er vigtigt at få skabt et miljø omkring sig med andre, der gør det samme. På en eller anden måde. Lad være med at tro, at man kan alting selv. Det kan man jo slet ikke. Man må være pragmatisk og lade nogle andre hjælpe sig med det, man ikke kan. Derfor er det fedt at mødes f.eks. på jeres kurser i FAOD eller i Dreyers forløb, så man bliver en pulje af mennesker, der kan hjælpe hinanden. Både med moralsk støtte og også med tekniske ting. Man behøver ikke lære alt om alt, for at kunne gøre det, man gerne vil.

 

Læs også 10 gode råd til nye selvstændige fra Kim Lenschow.


Om Kim Lenschow & Søren Pihlmann

Kim Lenschow Andersen

  • Født 1987 i Trondheim, Norge
  • Uddannet på KADK i København fra kandidatprogrammet Kulturarv, Transformation og Restaurering i sommeren 2014
  • Kim Lenschow underviser på KADK ved institut for bygningskunst og design

Søren Thirup Pihlmann

  • Født 1987, opvokset i Hørning udenfor Aarhus
  • Uddannet på KADK i København fra kandidatprogrammet Kulturarv, Transformation og Restaurering i sommeren 2014
  • Tegner og maler og har bl.a. deltaget i en gruppeudstilling hos Martin Asbæk Gallery

 

Sammen grundlagde de arkitektvirksomheden lenschow & pihmann i 2015



Netværk og videndeling for selvstændige i FAOD

SOLO – netværk og videndeling for selvstændige i FAOD

På opfordring fra tidligere deltagere på SOLO har FAOD oprettet en Facebookgruppe for selvstændige medlemmer. Gruppen er et lukket forum for medlemmer af FAOD, hvor man kan stille spørgsmål, dele erfaringer, give gode råd og få hjælp af andre. Er du selvstændig og vil gerne have kontakt til andre, så meld dig ind i gruppen her.

 

Netværk for selvstændige bygningskonstruktører og arkitekter

FAOD og Konstruktørforeningen starter sammen en nyt netværk for selvstændige i byggebranchen, hvor du kan få ny viden, sparring og kontakt til andre med egen virksomhed. Læs mere om netværket og se mødedatoer. Første møde er i maj 2020.



SOLO – opstart og udvikling af egen virksomhed

FAOD afholder tre gange om året kurser for medlemmer, der overvejer at blive selvstændige og for selvstændige, der har været i gang i nogle år og mangler viden eller inspiration til at udvikle deres virksomhed.

På hvert kursus får du råd om jura og økonomi og et oplæg fra en selvstændig arkitekt eller designer, som deler egne erfaringer og gode råd. Kim Lenschow var oplægsholder på SOLO i efteråret 2019.

Hold øje med kommende kurser i vores kalender ’Det Sker’ og i nyhedsbrevet.