Nyhed

Ledere, der lykkes – hvad er det, de kan?

Det er ikke alle mennesker, der egner sig til at være ledere. Det viser en ny undersøgelse Ledere, der lykkes foretaget af Væksthus for Ledelse, der er et samarbejde mellem KTO, KL og Amtsrådsforeningen.

Undersøgelsen udspringer blandt andet af den erkendelse, at danske kommuner snart skal have nye ansigter på en stor del af lederposterne, da kommunalreformens fusioner og opgaveflytninger medfører en større ledelsesmæssig rokade i mange kommuner.

I undersøgelsen er en række kommunale mellemledere og institutionsledere, som både chefer og medarbejdere betegner som succesfulde, blevet udvalgt og interviewet om, hvordan de konkret giver ledelsesopgaven an. Her har det vist sig, at de succesfulde ledere har fem tydelige kompetencer:

  • De kan læse og forstå menneskelige relationer
  • De insisterer på at uddelegere ansvar og opgaver
  • De indgyder tillid og indbyder til sparring
  • De holder fast i deres personlige grundværdier
  • De er offensive og direkte, når de griber ind

”Det er første gang, disse kompetencer er beskrevet så konkret og præcist i vores kommunale virkelighed. Og det er bemærkelsesværdigt, at alle fem kompetencer i større eller mindre grad er forankret i lederen personlighed. De kan selvfølgelig fremmes af god lederudvikling, men resultatet understreger alligevel, hvor vigtigt det er at rekruttere de rigtige ledere fra begyndelsen,” siger formand for HK Kommunal og næstformand for Væksthus for Ledelse, Kim Simonsen.

Læs mere om undersøgelsen på www.lederweb.dk/lederederlykkes

Kilde: Pressemeddelelse fra Væksthus for Ledelse