Nyhed

FREMTIDENS FOLKESKOLE I HØJE-TAASTRUP

5 rådgiverteams valgt til at konkurrere om, hvordan man designer en skole fra grunden til det 21. århundredes kompetencer.

Høje-Taastrup Kommune vil bygge den første folkeskole i Danmark, der er designet til fremtidens undervisning og læring i det 21. århundrede.

En skole, der skal gøre eleverne til kompetente og handledygtige borgere i fremtidens foranderlige og globaliserede samfund.

Ud af 23 totalrådgiverteams er 3XN A/S, Henning Larsen Architects A/S, Christensen & Co. Arkitekter A/S, ADEPT + RUM og C.F. Møller Danmark A/S valgt.

De fem teams er valgt på baggrund af relevante faglige og interessante kompetencer, som kan inddrages i opgaveløsningen, og deres referencer viser erfaringer med tilsvarende byggerier – både mht. omfang og kompleksitet.

Desuden har de demonstreret kompetencer inden for fleksible læringsmiljøer, sammentænkning af lærings- og undervisningsmiljøer med offentlige funktioner m.m.

Disse erfaringer og kompetencer bliver der god brug for, når der skal gives konkrete bud på, hvordan man bygger en skole, der understøtter Høje-Taastrups pædagogiske vision for den nye skole, kaldet Læringshus Nærheden.

Vinder udpeges i august

De fem teams skal aflevere deres konkurrenceforslag den 7. august, hvorefter en dommerkomite – bestående af byrådets særlige udvalg for ny skole i Nærheden samt tre fagdommere – vil udpege vinderforslaget i slutningen af august. 

Herefter skal projektet færdigudvikles, der skal holdes udbud af entreprenøropgaven, og der skal udarbejdes lokalplan. Opførelsen af Læringshus Nærheden begynder i 2019, og byggeriet forventes klart til skolestart 2021.


FAKTA om Læringshus Nærheden:

Med Læringshus Nærheden vil Høje-Taastrup Kommune skabe fremtidens folkeskole: En skole, hvor børn og unge leger, bygger, ideudvikler, løser problemer og bruger deres naturlige nysgerrighed og skabertrang til at lære og udvikle sig.

Det nye læringshus skal være et eksperimentarium for lærerkompetencer, læringsteknologi og undervisningsmaterialer.

Den pædagogiske vision favner de såkaldte 21. århundredes kompetencer – Kreativitet, Kommunikation, Kritisk tænkning og Kollaboration (Samarbejde) – og fokus på teknologi og science (naturvidenskab, matematik m.v.). 

Læringshus Nærheden udvikles i samarbejde med bl.a. LEGO Education. Desuden inspireres skolen af andre virksomheder og organisationer, der ligesom LEGO Education er medlemmer af læringshusets Advisory Board. 

Pædagogisk og arkitektonisk vision for skolen er udviklet af cand. pæd. i didaktik; Kasper Kjeldgaard Stoltz, leder af [RUMMETS SPROG], i samarbejde med Høje-Taastrup Kommune. 
Se den pædagogiske vision på www.htk.dk/laeringshus (benyt evt. direkte link).