Stress

FAOD sætter fokus på stress

Der tales om stress som aldrig før, og medierne er fyldt med historier om folk, der går ned med stress og hvad man bør gøre, hvis man har stress. Hos FAOD mærker vi også, at vores medlemmer påvirkes at stress, og vi bringer derfor i den kommende tid en række historier, der sætter fokus på stress på arbejdspladsen.

Af Bo Billeskov Grünberger

En kvart million lider af alvorlig stress

Man kan ikke altid se på folk, om de er stressede, og derfor kan det være forbundet med skam at skulle erkende, at man er stresset. Men det er vigtigt at vide, at du ikke er alene. Ifølge Stressforeningen er 35.000 danskere hver dag sygemeldt med stress på grund af dårligt arbejdsmiljø, og 430.000 danskere oplever alvorlige stress-symptomer hver dag. Mellem 250-300.000 danskere lider af alvorlig stress, og 30.000 bliver hospitalsindlagte hvert år på grund af stress. Hvis du har stress er du altså på ingen måde alene om det, men alligevel kan det være vanskeligt at tale om stress, og det ser vi nærmere på i en artikel i den kommende tid.

 

Kend faresignalerne

Noget af det vigtigste er at kende faresignalerne på stress. Ofte oplever folk, at stress kommer snigende og bliver opdaget for sent, så det ender med, at man må sygemelde sig. Her peger professor i psykologi, Bobby Zachariae, på tre faresignaler: Man kan blive negativ og mere følelseskold, end man plejer at være, fordi man mister det følelsesmæssige overskud til at forholde sig til andre. Man kan også blive udmattet, og det er mere en følelsesmæssig udmattelse end en fysisk. Og endelig kan man få en grundstemning af hjælpeløshed. Du kan høre eller se mere om stress og hvad du gør ved stress i videoen ovenover og podcasten med Bobby Zachariae under artiklen her.

Men hvor går grænsen for, hvornår man har travlt, og hvornår man er stresset? Bobby Zachariae mener, at det svært at sætte en fast grænse for, fordi vi mennesker er forskellige, og nogen af os har et højere stress-niveau end andre. Det er derfor vigtigt, at man selv lytter og undersøger, hvor ens grænse er: Hvornår går du fra at have travlt på en måde, der fylder dig med energi og udfordrer dig, til i stedet at blive udbrændt.

Har du stress?

Hvis du har stress eller mistænker, at du er i fare for at få det, så kan du henvende dig til din tillidsrepræsentant og høre, hvordan I bedst håndterer det. Har du ikke lyst til at tage sagen op med din tillidsrepræsentant, eller har I ikke en på din arbejdsplads, så er du også velkommen til at henvende dig til vores coach, Stine Munch-Nielsen.


Podcast med professor i psykologi, Bobby Zachariae