Nyhed

Designer Anne Black tager kampen op mod Netto

I dag starter retssagen Anne Black vs. Netto. Tre år efter den danske keramiker beskyldte Netto for at kopiere og sælge hendes produkter, skal det omsider afgøres om supermarkedskæden brød markedsføringsloven og krænkede designerens ophavsret.

Af Kamilla Bøgesø Kjærgaard

Det er en usædvanlig sag om krænkelse af en designers ophavsret, der i dag starter i Sø- og Handelsretten. Gennem tre år har den danske keramiker Anne Black hævdet at Netto i 2016 kopierede og solgte tre af hendes produkter til spotpris. Netto har konsekvent afvist beskyldningen, og nu er det op til fem dommere i Sø- og Handelsretten at afgøre.

Det usædvanlige ved sagen er desværre ikke anklagerne om kopiering. Det usædvanlige er, at en lille designvirksomhed som Anne Black tager kampen op mod en gigant som Netto. Langt de fleste af denne type sager ender i forlig, da de små designvirksomheder hverken har ressourcer eller økonomi til at føre en dyr og langtrukken retssag.

Designer og keramiker Anne Black. Foto: udlånt af Anne Black.

Vil vi forsvare dansk design?

Anne Blacks mand og direktør i hendes virksomhed Jesper Moseholm fortæller, at sagen har kostet dem mere end 700.000 kr. alene i sagsomkostninger, samtidig med at virksomhedens salg er faldet med 60%. Alligevel valgte de kort før jul at afvise et forligstilbud fra Netto på en million kroner.

“Vi sagde nej til tilbuddet vel vidende, det måske er langt mere end vi får ved en dom. Vi gør det her for at løfte en agenda for alle danske designere. Man kan ikke have udvikling i dansk design, hvis ikke designerne kan håndhæve retten til deres eget arbejde,” siger Jesper Moseholm.

Det er FAODs formand Peter Toftsø helt enig i. Han kalder det en vigtig og principiel sag.

“Vi har en hel faglighed, hvis produkterbaserer sig på immateriellerettigheder. Dem er vi nødt til at forsvare. Man må spørge: ‘vil vi dansk design?’ For vil vi det, er vi nødt til at sørge for, at der er ordentlige vilkår for udvikling og produktion, og at designerne kan forsvare ophavsretten til det, de skaber. Det er nærmest et overgreb at en lille virksomhed har skullet belastes af sådan en sag i tre år,” siger han.

Anne Black og Jesper Moseholm foreslog desuden, at Netto skulle medfinansiere en fond, der kan støtte alle danske designere med at håndtere de økonomiske og juridiske udfordringer, der er ved at stå med sådan en sag. Det ville Netto ikke. De ville heller ikke anerkende at deres markedsføring har skadet Anne Blacks brand.

Det var også medvirkende til, at Anne Black afviste forliget.

Sagen kort

Sagen drejer sig om en vase, en lågkrukke og en hænge-urtepotte, som Netto markedsførte i deres tilbudsavis tilbage i 2016 og solgte i butikkerne henover 14 dage.

Anne Black mener, produkterne er kopier af tre produkter fra hendes virksomhed, som blev solgt på samme tid.

Netto og producenten Ronald A/S hævder derimod at produkterne er så generiske, at der ikke kan være tale om kopier og at de derfor ikke har krænket designerens ophavsret.

Anne Black har stævnet Netto for tre millioner kroner plus sagsomkostninger.

Tvistnævn skal kunne afgøre sager i fremtiden

Ideen om en fond blev altså skudt ned, men i fremtiden vil man som designer måske kunne bringe spørgsmål om brud på ens ophavsret og markedsføringsret for et ‘tvistnævn’, som hurtigt og uden dyre advokatsalærer, vil kunne afgøre sagen. I Sverige og Norge har man med succes oprettet såkaldte ‘opinionsnævn’, hvor faglige eksperter, jurister og repræsentanter fra detailhandlen træffer afgørelse i den type sager.

FAOD arbejder sammen med de øvrige akademikerforbund i Udvalget for Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA) for at et lignende nævn allerede i år eller til næste år vil blive nedsat.

“Det er vigtigt, at der er en ordentlig justits med, hvordan sådan nogle sager her bliver afgjort. Og det er afgørende at man som designer ikke behøver at gå nedenom og hjem før ens sag er blevet behandlet,” siger Peter Toftsø, som håber, at et dansk ‘tvistnævn’ i fremtiden vil kunne sikre designerne hurtige afgørelser.

 

Hør Jesper Moseholm i designdebat med Nettos direktør Michael Løve i Radio 24syv programmet AK 24syv, sendt 21. marts 2019.

Læs også: Designer mener hendes ophavsret er krænket af Netto.