Selvstændig

10 gode råd til nye selvstændige fra Kim Lenschow

Kim Lenschow i tegnestuens lokaler på Refshalevej i København, hvor de flyttede ind i sommeren 2019. Foto: Kamilla Bøgesø Kjærgaard.

Kim Lenschow fra den unge tegnestue lenschow & pihlmann giver 10 gode råd om at starte selvstændig virksomhed.

Af Kamilla Bøgesø Kjærgaard

Tegnestuen lenschow & pihlmann blev dannet for fem år siden, så snart de to studiekammerater Kim Lenschow og Søren Pihlmann havde taget afgang fra KADK. I dag har de to fået opført flere anmelderroste byggerier og modtaget en lang række priser og udmærkelser for deres arkitektur.

På FAODs kursus SOLO for selvstændige i efteråret 2019, fortalte Kim Lenschow om deres erfaringer med at starte egen virksomhed. Vi har samlet 10 gode råd fra ham her.

 

1. Find ud af, hvem du er

  • Find ud af, hvilke opgaver, du har lyst til at lave.

Hvad er du optaget af? Det, du interesserer dig for er en vigtig drivkraft.


2. De første opgaver

  • Brug dit netværk

For os var det mest naturligt at lave opsøgende arbejde i forhold til at lave konkurrencer. Når man tænker over det, har de fleste et stort netværk, og det kan være et godt sted at starte. Det var sådan, vi fik de første opgaver.


3. Gør dig forståelig

  • Giv kunden noget overskueligt at sige ja til.

Hvis folk er i tvivl, om de vil kaste sig ud i et projekt, så giv dem et tilbud på et skitseprojekt. Det er en overskuelig pris, og så har man taget det første skridt. Så kan man skrive kontrakt på hovedprojektet senere.

  • Beskriv grundigt og konkret, hvad du gør, og hvad du leverer.

Vi skriver lange e-mails, suppleret med tegninger, der beskriver vores ydelser og projektet inddelt i faser. Det handler om at gøre det klart for bygherren, hvad det er han køber.


4. Honorar – hvad skal det koste?

  • Overvej opgavens omfang og kompleksitet. Hvad skal der afleveres, og hvor lang tid tager hver enkelt del?

For ti år siden fandtes der satser for rådgivning, du bare kunne slå op i. Det kan man ikke længere, men vi bruger dem som retningslinjer. For eksempel er vores honorar for at tegne et sommerhus frem til hovedprojekt typisk 12-14% af byggesummen.

  • Giv kun en fast pris på det, du ved hvor lang tid tager.

Vi ER kommet til at give en fast pris, som ramte helt ved siden af. Dengang var vi ikke opmærksomme på hele projektopfølgningen. Der lå en del arbejde, efter byggeriet var færdigt, som vi ikke regnede med. Det har vi så lært nu. I dag giver vi kun en fast pris på det, vi ved, hvor lang tid tager, resten afregnes som medgået tid.


5. Kontrakt

  • Lav altid en kontrakt. Og kontrakten skal henvise til ABR 89 eller nu ABR 18.

Du har ikke et projekt, før du har en kontrakt. I kontrakten definerer vi, hvad vi skal aflevere, og hvornår vi kan sende regninger. Vi sørger altid for at få mindre delbetalinger, typisk efter hver fase, så vi sikrer vores likviditet, og sikrer at vi får betalingen.


6. Administration

  • Registrer alt, hvad du bruger din tid på. Det giver et godt grundlag for at kunne give realistiske tilbud på opgaver fremover.

I starten printede vi bare nogle A4 ark ud med et timeskema, vi udfyldte i hånden og senere skrev ind i Excel. I dag bruger vi et program, der hedder Economics.


7. Udgifter

  • Begræns dine udgifter – brug, hvad du har

Det er nemt at bruge penge – på de rigtige, lækre penne, en dyr computer og fede lokaler. Men man behøver jo ikke ligne en rigtig arkitekt fra begyndelsen. Det gjorde vi ihvertfald ikke. Vi arbejdede hjemmefra og brugte, hvad vi havde.


8. Ansvar

  • Husk, at man har et ansvar, efter byggeriet er færdigt. Det kan blive dyrt, hvis man har glemt eller overset noget.
  • Tegn en ansvarsforsikring.

Få en tredjepart ind over projektet, inden aflevering, til at hjælpe med at tjekke alt igennem. I dag har vi ansat en bygningskonstruktør, så vi har en på tegnetuen, der kan det. Men ellers hyr en udefra. Det kan godt betale sig!

 

Kim Lenschow og Søren Pihlmann var en del af Dreyers Fonds mentorforløb for nystartede arkitektvirksomheder i 2016. I den forbindelse blev de inviteret til at deltage i udstillingsrækken ‘Dreyers Arkitektur Galleri’ i Dansk Arkitektur Center. Foto: Hampus Berndtson.


9. Markedsføring

  • Billeder

Vi har fra starten prioriteret at få taget professionelle billeder af vores projekter. Få alt dokumenteret. Det er grundlaget for at kunne vise, hvad vi kan.

  • Artikler

Vi har forsøgt at få andre til at skrive om os, snarere end selv at skrive lovprisende tekster til markedsføring. Vi har skrevet lidt om vores projekter og vores tilgang, men ellers har vi bl.a. sendt vores projekter ind til relevante priser, der kan give noget omtale.

  • Priser

Det er omdiskuteret, det her med arkitekturpriser, som du betaler for at sende dine projekter ind til. Men der er trods alt en jury, der udvælger, og det giver en vis troværdighed.

  • Udstillinger

Vi er blevet inviteret til at deltage i forskellige udstillinger. Det prioriterer vi at bruge tid på, både som led i vores kunstneriske udviklingsarbejde, og som en måde at blive eksponeret på.


10. Kunstnerisk udvikling

  • Find måder at bevare dit kunstneriske udviklingsarbejde.

Vi er meget opmærksomme på at bevare vores kunstneriske udviklingsarbejde. Det gør vi f.eks. ved at deltage i små konkurrencer, hvor vi kan arbejde undersøgende og eksperimenterende, ved at skrive om vores projekter og ved at deltage i udstillinger. I hvert projekt identificerer vi noget, vi vil tage med videre.

 

Læs også vores interview med Kim Lenschow, hvor han fortæller om tegnestuens opstart, hvordan de fik bygget deres første hus uden at have nogen erfaring, og om værdien af at skabe et netværk.

 

Husk, at hvis du har ansatte og er medlem af FAOD, skal du tiltræde overenskomsten. Vokser din virksomhed, kan det være relevant for dig at melde sig ind i Danske Arkitektvirksomheder. Læs mere.


SOLO – opstart og udvikling af egen virksomhed

FAOD afholder tre gange om året kurser for medlemmer, der overvejer at blive selvstændige og for selvstændige, der har været i gang i nogle år og mangler viden eller inspiration til at udvikle deres virksomhed.

På hvert kursus får du råd om jura og økonomi og et oplæg fra en selvstændig arkitekt eller designer, som deler erfaringer og gode råd. Kim Lenschow var oplægsholder på SOLO i efteråret 2019.

Hold øje med kommende kurser i vores kalender ’Det Sker’ og i nyhedsbrevet.



Råd og Jura for selvstændige

Læs mere om kontrakter, honorar, forsikringer og ophavsret.

FAOD tilbyder jævnligt revisorkonsultationer for selvstændige i København og Aarhus. Hold øje med vores kalender ‘Det Sker’ og i nyhedsbrevet.



Netværk for selvstændige i FAOD

SOLO – netværk og videndeling for selvstændige i FAOD

På opfordring fra tidligere deltagere på SOLO har FAOD oprettet en Facebookgruppe for selvstændige medlemmer. Gruppen er et lukket forum for medlemmer af FAOD, hvor man kan stille spørgsmål, dele erfaringer, give gode råd og få hjælp af andre. Er du selvstændig og vil gerne have kontakt til andre, så meld dig ind i gruppen her.

Netværk for selvstændige bygningskonstruktører og arkitekter

FAOD og Konstruktørforeningen starter sammen en nyt netværk for selvstændige i byggebranchen, hvor du kan få ny viden, sparring og kontakt til andre med egen virksomhed. Læs mere om netværket og se mødedatoer. Første møde er i maj 2020.