Nyt fra branchen

Nu er Lille Langebro på vej

Foto fra Realdanias web.

Lille Langebro ventes at åbne i efteråret 2019. Det forventes af den nye cykel- og gangbro får mellem 6.000 – 10.500 daglige brugere

Efter et lille års forsinkelse ventes brofagene til Københavns nye cykel- og gangbro Lille Langebro at ankomme til Københavns Havn i april 2019. Når Lille Langebro efter planen åbner i efteråret, vil den være en hurtig og behagelig forbindelse for fodgængere og cyklister, der bevæger sig mellem indre by, Christianshavn og Islands Brygge. Broen er en gave fra Realdania til København og datterselskabet Realdania By & Byg er bygherre.

Det skriver Realdania i nyhederne.

Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med de britiske arkitekter Wilkinson Eyre og danske Urban Agency.

Uheld forsinkede projektet
Københavns nye cykel- og gangbro – Lille Langebro – skulle efter planen være åbnet i efteråret 2018. Men da en kran knækkede og ødelagde de fire brofag under lastningen på en pram, der skulle bringe broen fra den hollandske entreprenør i Rotterdam til København, blev åbningen udskudt et år.

Så meget desto større er glæden over, at broelementerne snart kan sejles til København.

– Vi er utroligt glade for, at vi nu kan genoptage arbejdet med Lille Langebro, som vi med spænding har ventet på i et lille års tid. Nu krydser vi fingre for, at alt går som planlagt, så københavnerne og byens mange besøgende kan få glæde af den nye bro fra efteråret, siger Peter Fangel Poulsen, projektchef i Realdania By & Byg, der er bygherre på Lille Langebro.

Genskaber historisk forbindelse
Lille Langebro er en gave fra Realdania til København og er en moderne fortolkning af den oprindelige Langebro, der i slutningen af 1600-tallet forbandt Rysensteen Bastion og Kalvebod Bastion – det der i dag er Vester Voldgade og Langebrogade.

Københavns Kommune forventer, at den nye cykel- og gangbro  får 6.000 – 10.500 daglige brugere, der får en hurtig og behagelig forbindelse mellem indre by, Islands Brygge og Christianshavn. Samtidig er broen designet til i sig selv at give brugerne en god oplevelse på vejen.

 

Bringer liv til havnen
Lille Langebro er også en vigtig brik i kommunens strategi om at skabe nye forbindelser over og langs havnen, som kan være med til at skabe mere liv på havnefronten.

– Vi forventer, at de mange daglige brugere af Lille Langebro i samspil med de mange arrangementer og oplevelser i og omkring BLOX, der blndt andet rummer Dansk Arkitektur Center, en café, en legeplads og et fitnesscenter, vil være med til at skabe liv på en del af Københavns Havn, der i mange år lå lidt øde hen og var forbeholdt biler og tung trafik, siger Peter Fangel Poulsen.

 

Åbner til efteråret
I april bliver de fire brofag sejlet på en kæmpestor pram fra Rotterdam til København. Forinden er al broens teknik blevet produceret i Svendborg og fragtet til Rotterdam, hvor det er blevet testet. Når brofagene ankommer, skal de monteres på bropillerne, der allerede er etableret i havnen, hvorefter den oplukkelige bro skal testes. Forberedelserne til monteringen går i gang i løbet af marts, og går alt efter planen, kan Lille Langebro åbne for fodgængere og cyklister i efteråret.

 

 


Fakta om Lille Langebro
  • Lille Langebro er en gave fra Realdania til København.
  • Det er Realdanias datterselskab Realdania By & Byg, der er bygherre på broen.
  • Det forventes af den nye cykel- og gangbro får mellem 6.000 – 10.500 daglige brugere.
  • Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med de britiske arkitekter Wilkinson Eyre og danske Urban Agency.
  • Totalentreprenør på broen er et joint venture mellem de to hollandske entreprenører Mobilis Danmark og Hollandia Infra.
  • Lille Langebro fik sit navn i juni 2017 efter en åben navnekonkurrence med mere end 1.000 forslag.
  • Lille Langebro ventes at åbne i efteråret 2019