Medlemsportræt

Fik job fordi hun var sjov

Portræt af interaktionsdesigner Sabine Storm. Få et kig ind i Sabines digitale verden, hør om hendes vej fra studie til job og få gode, gratis karrieretips.

Af: Stine Munch-Nielsen 

Interaktionsdesigneren, den digitale designer og servicedesigneren er eksempler på de nye designere, som i de seneste år er blevet udklækket på Designskolen Kolding og KADK i København.

Mange af disse designere, vil med stor sandsynlighed tegne vores digitale fremtid og bidrage til den vækst og innovation, som politikere og erhvervsliv sukker efter.

Sabine Storm arbejder som Product Owner hos ustwo i Malmø. En designer, som går med paphat og som lever af at udvikle mobilapps og digitale kommunikationsløsninger.

Få et kig ind i Sabines digitale verden, hør om hendes vej fra studie til job og få gode, gratis karrieretips.

sabine (382 x 260).jpg Sabine3 (370 x 260).jpg  

 Beskriv din uddannelse ganske kort

”Uddannelsen som interaktionsdesigner var bred og vi arbejdede med ideudvikling, programmering, metoder og service design. Jeg elskede at det var frit, hvilket betød at vi selv definerede de fleste opgaver og projekter. På den måde forbereder uddannelsen de studerende godt til arbejdslivet, hvor der heller ikke er en klar opskrift at følge.”

Mange tager praktikophold eller laver andre småprojekter under deres studium for at ruste sig til jobmarkedet?
Hvad har du gjort
?

”Under min uddannelse var jeg i praktik hos Superflex. Det åbnede for alvor mine øjne op for, hvordan man kan bruge kunst og design til at ændre systemer. Superflex arbejder på kanten af kunst og de udvikler bl.a. værktøjer, som kan skabe nye møder mellem mennesker. Under min praktik lærte jeg virkelig at tænke anderledes og jeg oplevede hvordan de angreb deres fantastiske projekter ved at anvende humor, historiefortælling og ved at se muligheder.”

”Sammen med fem andre med studerende, startede jeg også Firmaet.org.  Det var en slags legeplads, hvor vi lavede et miks mellem egne projekter og projekter for mindre kunder. Vi udsmykkede bl.a. Roskilde Festivalen og vandt en konkurrence for et pigepissoir, som vi havde lavet. Vi kastede os også over en masse andre fjollede ting og sager. Jeg lavede også en del med en anden studiekammerat. Fx designede vi kostumer til os selv når vi var ude og dj’e. Mange af de projekter, som jeg havde i min portfolie var derfor ikke rene skoleprojekter. Og jeg tror, at gav mig en personlighed og tyngde, da jeg senere skulle søge job og finde ud af hvad jeg synes var spændende at arbejde med. Fx tror jeg at min erfaring med kostumer var medårsag til at jeg senere blev involveret i nogle større kostumeproduktioner til både til musikvideoer og for Superflex, hvor jeg havde været i praktik.” 

3Cheese (300 x 225).jpg 4WhaleTrail (321 x 185).jpg  
Et ostekostume fra et af vores dj jobs.
Jeg tror temaet var skolestart, deraf
ostemads-looket. 
Kostumer til Whale Trail-musikvideo
som var musikken fra et af ustwo’s spil
skrevet af Gruff Rhys.
 

Hvordan fik du dit først job?

”Efter min afgangseksamen, skrev jeg til min censor for at spørge, om hun kendte nogle steder, hvor hun mente, jeg ville passe ind. Hun nævnte, at Ustwo, som på det tidspunkt var et Londonbaseret designstudie med speciale i apps og spil til mobiltelefoner, lige havde åbnet kontor i Malmø. Jeg tror, at jeg fik jobbet, fordi de synes jeg var sjov. Min nuværende chef sagde engang til mig, at det var da de så kostumerne i mit portefolie, at de tænke:  Hende må vi bare have til samtale. Og det var selv om jeg aldrig havde lavet design eller produkter til mobiltelefoner før, som jo var deres arbejdsområde.”

Beskriv dit job som Product Owner

Som Product Owner arbejder jeg med udvikling af vores egne produkter. Fx har vi lavet en app, der hedder Rando, som har fået et usandsynligt højt antal brugere. Og for nogle uger siden vandt vi en Apple design award for Monument Valley. Det er et spil, som er lavet af et lille `games team´ i London og som vi allesammen er super stolte af. Lige nu er jeg ved at arrangere temabaserede workshops, hvor vi prøver at finde på nogle rigtig gode ideer, som vi kan designe og udgive i løbet af efteråret.

Mit job hos ustwo er super interessant – måske fordi app-branchen og hele den digitale kommunikation er i rivende vækst, hvilket gør det svært at forudse næste træk. Selv om vi måske ikke kan se det lige nu, tror jeg at der en dag vil komme en konkurrent til Facebook eller Instagram. Det er spændende at være del af den udvikling og det er interessant at undersøge, hvordan folk kommunikerer med hinanden og hvad det betyder for vores relationer og selvforståelse. Og jeg er ret sikker på, at vi kun har set toppen af isbjerget. Udviklingen betyder også nye muligheder for designere. Mange af de designerjobs, der findes i dag inden for den digitale branche, fandtes fx ikke, for bare 10 år siden. Da jeg startede hos ustwo var vi 8 i Malmø, og nu er vi 55, og sidste år åbnede vi et design studie i New York.”

17lego (267 x 200).jpg 2honkjpg (320 x 207).jpg  
Vi har prøvet at forklare et app forløb
 med legoklodser.
Honk! Super Chat, en app jeg pitchede og designede.
Den klarede sig dårligt så vi har taget den ud af app storen,
men det var en kæmpe læringsprocess for mig.
 

Hvor ser du dine største styrker?

En af mine styrker hos ustwo er, at jeg ikke tænker så traditionelt. For eksempel har vi udviklet en paphat-workshops i Firmaet.org. Paphatten bruger jeg også ved nogle af de workshops, som jeg har kunder hos ustwo. Formålet er at den skal bane vej for geniale idéer. Det er vigtigt ikke at være så lukket, og jeg synes det er ret vigtigt at grine. I mit job bruger jeg også min indre entertainer, når jeg fx holder workshops eller foredrag om, hvad vi laver i ustwo.

Har du en særlig drøm?

Min drøm er at udvikle en mobil telefon eller at have ansvar for en større research afdeling i et firma, – og gerne i ustwo. I ustwo laver vi nogle vanvittige eksperimenter inden for fremtidens produkter, som får mange til at trække på smilebåndet. Faktisk laver jeg vel allerede det jeg drømmer om. Men jeg kunne godt tænke mig at det var i en større skala og med mange flere farver.
Ustwo er et digitalt design bureau i Malmø med 55 ansatte. www.ustwo.com

Sabine Storms karriereråd til studerende:

•Hold fast! 
Man skal holde fast i at lave de ting, som man selv synes er spændende og sjove.

  • Find magien!
    Man skal spore sig ind på, det som opleves magisk – enten ved at snakke med andre, som laver det eller ved at dykke ned i historien bag og lære om metoder og teknikker. Når man har indhentet viden og inspiration, skal man forsøge selv at mikse det sammen til en samlet idé, en retning, en metode eller et produkt, som giver mening for en selv.
  • Vær åben!
    Der vil altid være nogle, som virker klogere og bedrevidende, men det er de ikke nødvendigvis. Jeg tror man kommer længst ved at stole på sin egen smag og samtidig være meget åben for at arbejde sammen med andre om sine ideer.

til karrierestartere

  • Spørg!
     Kontakt gamle lærere eller andre, man synes var mega seje. Det kan fx være en oplægsholder fra studiet eller andre man har mødt. Spørg om, de vil se på dine ting og evt. komme med foreslog til, hvor du kan søge job.
  • Hold dig beskæftiget!
    Prøv at holde dig beskæftiget med noget du synes er sjovt. Jeg arbejde fx en masse som freelancer, hvor jeg bl.a. lavede kostumer. Og jeg åbnede et kontorfælleskab med mine kolleger i firmaet.org hvor vi prøvede at få en hverdag til at køre.
  • Giv din dårlige selvtillid et spark!
    Prøv at sparke din dårlige selvtillid hårdt i maven og søg de jobs, du drømmer om. Selv om der ikke er slået et job op, står virksomheden måske og mangler dig.
  • Ryk teltpælene op!
     Hvis jobbet ikke findes, der hvor du bor, skal du måske forberede dig på at flytte til London, New York eller en anden storby, hvor design er en langt større økonomi end i Danmark.
  • Juster dine forventninger!
    Mange firmaers hjemmesider repræsenterer ikke altid hele pakken. Måske er dit drømmejob et helt andet sted end du umiddelbart havde troet.
  • Du bliver betalt for det, du viser, du kan!
    Jeg fik engang et rigtig godt råd selv: Det man laver, er det man vil blive betalt for at lave. Jeg havde aldrig forestillet mig at nogen ville give mig penge for, at jeg lavede et kostume til dem. Men det får jeg.
  • Når man så har fået et job: Gi den gas!
     Vis hvem du er, hvad du kan, hvad du interesserer dig for. Kæmp for at komme til at lave det, du synes er spændende ved at vise hvad det er.
  • Hvis du vil arbejde inden for det digitale:
    Firmaer som laver apps og spil leder især efter designere som er gode til at tænke, til at visualisere ideer med skitser eller motion, til at forstå brugeren og kundens behov, og som også kan teste halvfærdige ideer på brugere.

 


Om Sabine Storm
  • 2009: Færdiguddannet som Interaktions designer ved Designskolen Kolding.
    2006 – : medstifter af design gruppen Firmaet.org
    2010- 2014: Ansat som Interaktionsdesigner ved Ustwo
    2014 – : Ansat som Product Owner ved Ustwo

Ustwo er et digitalt design bureau i Malmø med 55 ansatte. www.ustwo.com


 

 

Vidste du?
De kreative erhverv udgør et bredt erhvervsområde og består af i alt 11 brancher: Arkitektur, bøger & presse, design, film & video, digital indholdsproduktion og computere, musik, mode & beklædning, møbler & interiør, radio & tv samt reklame. De kreative erhverv i Danmark udgør 6-7 pct. af den samlede omsætning og beskæftigelse i dansk erhvervsliv, hvilket svarer til en til 85.000 beskæftigede og en årlig omsætning på 200 milliarder kroner. Kilde: Erhvervsstyrelsen.

Vidste du?
Erhvervsstyrelsen igangsatte i 2007-2009 flere projekter inden for servicedesign. Formålet var at vise, hvordan servicedesign kan forbedre og udvikle kvaliteten af offentlige serviceydelser som fx madservice og fleksibel hjemmehjælp. Projekterne er afsluttet, men nedenfor kan du læse en casesamling: http://erhvervsstyrelsen.dk/servicedesignpubltotusindeti/0/7

Vidste du?
En undersøgelse fortaget af FAOD viser, at mange af de nye designere, ser udfordringer i at få fortalt arbejdsmarkedet og potentielle arbejdsgivere, hvad de kan og hvordan de bidrager til vækst i virksomhederne. FAOD arbejder for at synliggøre designerne og sætte ord på designeres kompetencer og arbejdsmetoder.