Medlemsportræt

Det er ikke nok at holde kontakten

Foto: Henrik Adamsen

Brilledesigner Birgitte Falvin har præsenteret sin første kollektion på en messe i Paris. Men forud ligger masser af fodarbejde, netværksdannelse og forretningsforståelse.

Af Morten Bonde
Foto og video: Morten Bonde

Brilledesigner Birgitte Falvin har i weekenden 26. og 27. september præsenteret sin første kollektion bestående af syv brilledesigns på messen Silmo i Paris. For at nå dertil har hun lært at skabe relationer til mennesker inden for mange forskellige felter.

Da Birgitte Falvin blev uddannet fra designskolen i Kolding for 15 år siden måtte hun lære at være mere åben. Både om sine idéer og om at arbejde sammen med nye mennesker. 
 
– Vi ved alle sammen, at det er vigtigt som iværksætter at have et netværk. Hvis jeg skal sætte ord på, hvad jeg forstår ved ordet netværk, vil jeg sige, at det handler om at have nogen, man kan lave forretninger med på en venskabelig måde. Det handler ikke bare om at holde kontakten med dem, du har gået på skolen med. Du skal opsøge folk omkring dig. Hvis du ser, at nogen laver noget spændende, så kontakt dem. Det gælder både folk, du har mødt og vildt fremmede, fortæller Birgitte Falvin.

For at nå dertil har hun måtte lære at være åben om sit arbejde og dele sine ideer på en helt anden måde, end hun lærte i sin tid på designskolen.

– På skolen er man vant til at sidde meget alene med sine projekter. Mange er forsigtige med at dele deres ideer med andre. Derfor måtte jeg gennem en modningsproces, efter jeg blev færdig på skolen. Jeg skulle lære at arbejde sammen med andre og dele ud af, hvad jeg laver. Der sker ikke noget ved at fortælle om sin idé og vise, hvad man er i gang med, siger Birgitte Falvin, der på designskolen specialiserede sig i print og laserskæring

Siden har hun brugt meget tid på at opbygge sit netværk – eller opbygge relationer, som hun siger.

– Jeg kunne i begyndelsen godt tænke, at dén eller dén kan jeg da ikke ringe til. Han eller hun bliver sikkert kimet ned af alle mulige. Men det viste sig, at sådan var det ikke.  Der er rigtigt mange, der gerne vil mødes med en, selvom man er helt nyuddannet. Faktisk er der mange, der sætter pris på, at vi som nyuddannede kommer med noget anderledes, måske noget, der har mere kant, siger hun.

Kontakt i Indien
Som eksempel på en relation, hun har opbygget, nævner hun en tekstil-producent i Indien, som hun fik et samarbejde med, da hun de første år efter skolen var selvstændig for første gang. Dengang som print- og smykkedesigner.

– Jeg kom i kontakt med producenten i Indien, fordi de ledte efter nogen, der kunne lave noget skandinavisk design. Vi lavede en aftale om, at de producerede tekstiler, som jeg designede, siger Birgitte Falvin.

Hun har som selvstændig i to omgange lært, at det er særdeles vigtigt at finde samarbejdspartnere inden for flere felter. 

– Da jeg arbejdede sammen med producenten i Indien, lykkedes det ikke at få en forretning op at stå, fordi vi manglede det tredje ben, nemlig salg. Jeg lærte, at salg er overraskende svært. For at lukke en salgsaftale er man nødt til at fortælle historien om produktet igen og igen. Det er ikke nødvendigvis det, man som designer synes er sjovest. Men den slags er sælgere gode til. De har ikke noget imod at skulle besøge en mulig kunde flere gange. Derfor har jeg denne gang etableret samarbejde med en agent i London. Han har for nylig landet min første store ordre. Han har skaffet min kollektion ind hos en af de eftertragtede optikerbutikker i London. Det kunne jeg aldrig have klaret uden ham.  Den slags giver mig flere kræfter her i opstartsfasen, hvor jeg har meget travlt, siger den erfarne iværksætter og giver det råd videre.

– Selvom man afgiver noget indflydelse, og det måske koster penge, kan det absolut godt betale sig at etablere samarbejde med folk, der kan noget andet, end man selv kan som designer. Hvis ikke man synes, det er sjovt både at designe, administrere og sælge, er det en rigtig god ide at få opbygget et netværk af folk, man kan arbejde sammen med, slutter Birgitte Falvin.