Nyt fra branchen

Læringsmiljø i Det Kgl. Bibliotek Aarhus blev Årets skolebyggeri

Læringsmiljøet i Det Kgl. Bibliotek Aarhus blev Årets skolebyggeri. Projektet er et renoveringsprojekt.

Nohrcon har lige kåret det nye læringsmiljø i Det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet som Årets skolebyggeri 2018 på konferencen ”Fremtidens skole og læringsrum” foran fire andre nominerede skoleprojekter, skriver Nohrcon i en pressemeddelelse.

En offentlig afstemning og en fagjury afgjorde tilsammen, hvem der vandt prisen.

Juryen fremhævede den elegante måde, inde- og udemiljøer er bundet sammen på, og at indretningen støtter op om social interaktion. Vicedirektør Erik Hofmeister fra Det Kgl. Bibliotek er glad for, at et stigende antal studerende benytter biblioteket efter renoveringen.

Arkitema Architects/Fotograf Niels Nygaard.

 

Ny type vinder
De sidste fem år er prisen gået til deciderede skoler – både nye folkeskoler og videregående uddannelser. I år gik prisen til et renoveringsprojekt; et såkaldt læringsmiljø i fire etager, der på imponerende vis er blevet gentænkt og udviklet i samklang med stedets historie og med indspark fra brugerne.

En kompetent fagjury bestående af uafhængige eksperter i skolebyggeri og læringsmiljøer vurderede først alle de forslag, Nohrcon modtog i den indledende fase, og den nominerede derefter fem projekter, som blev sat til offentlig afstemning, der sammen med juryens stemmer afgjorde hvilket projekt, der skulle kåres i år.

 

Arkitema Architects/Fotograf Niels Nygaard.

Fagjuryens udtalelse
“Et meget fuldendt projekt, hvor det virker til, at visioner, proces og leverance er gået op i en højere enhed. En nytænkning af biblioteksfunktionerne samt de faglige- og sociale miljøer. Referencer og respekt for AU Campus’ eksisterende kvaliteter ses både i den overordnede struktur samt i den elegante måde at binde inde- og udemiljøerne sammen på”.

“Projektet rummer en funktionsmæssig nerve i tiden, hvor studiepladser, læsning og arbejde smelter sammen. Projektet følger på mange måder de seneste mindst 10-12 års tendens, hvor biblioteker ikke mere bare er massive bogdepoter, men snarere kulturelle mødesteder, hvor social interaktion understøttes af de rumlige indretninger. Æstetik i høj kvalitet.”

Studiefaciliteterne i Det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet har fået pustet nyt liv i de ellers fine faciliteter. De fysiske rammer fremstår nu fuldstændig forvandlede, og det skyldes i høj grad, at de studerende er blevet inddraget i udviklingsprocessen. De studerende fik nemlig lov til at komme med bud på, hvilke funktioner og aktiviteter, de kunne tænke sig at have i deres nye studiemiljø, som nu rummer alt fra et underjordisk studietorv med bordtennis, til en zone til afslapning/mindfulness, et gaming-område, massagestole, læsenicher, seminarrum, velfærdsfaciliteter, væksthuse, kantine og en grøn oase.

– Vi har gennem flere år arbejdet på at udvikle studiemiljøet, og derfor er vi glade for, at vi har fået denne pris, siger Erik Hofmeister, Vicedirektør på Det Kgl. Bibliotek, Aarhus.

.- Vi har en målsætning om at fastholde biblioteket som et attraktivt studiemiljø og læringssted, og derfor har vi været igennem en spændende proces med rådgivere, arkitekt og ikke mindst de studerende, som vi har involveret i udviklingen af de nye rammer. Vi kan se, at de studerende bruger rigtigt mange timer hver dag på biblioteket, og derfor er det vigtigt, at vi tager højde for de forskellige behov, både mht. studierne, men også ift. bespisning, adspredelse og sociale aktiviteter. Brugerne har taget rigtigt godt imod de nye faciliteter, hvilket kan ses af et stigende antal studerende på stedet.

 

Arkitema Architects/Fotograf Niels Nygaard.

– Vi er utroligt glade og stolte over at modtage prisen som Årets Skolebyggeri 2018, siger Anna Kathrine Bisgaard Sørensen, arkitekt og kreativ leder i Arkitema.

.- Takket være et fantastisk samarbejde mellem bygherre, medarbejdere, brugere, rådgivere og leverandører, er vi nået helt i mål med en arkitektur, der indfrier Det Kgl. Bibliotek Aarhus´ visioner om et fornyet og attraktivt sted for videntilegnelse og videnskabelse på Aarhus Universitets campus. Med det hele menneske i centrum, og stedets unikke karakter som klangbund, er der skabt et både fagligt og socialt studiemiljø. Stedet understøtter mangfoldige læringssituationer, samt brugernes behov dagen igennem – inklusive den vigtige pause. De nye studiemiljøer er designet til alle sanser ud fra overbevisningen om, at kvaliteten af vores omgivelser – rum, materialer og lys – er en væsentlig medspiller i vores liv og dannelse.

Arkitema Architects/Fotograf Niels Nygaard.

 

 

 

 


De fem nominerede projekter

Glødelampen (VUC Syd), Aabenraa
Kalvebod Fælled Skole, København
Nøvling Skole, Gistrup, Aalborg Kommune
Skovbakkeskolen, Odder
Læringsmiljø i Det Kgl. Bibliotek, Aarhus Universitet



Reaktioner fra brugerne

Jeg har altid elsket Statsbiblioteket. Med ombygningen er det lykkedes at forbedre et i forvejen magisk sted præget af læring og viden, så det nu også i højere grad er præget af samvær og social interaktion.

Smuk transformation.

Der er træer indenfor? Det er da for vildt, det kunne være sjovt at prøve at studere der.

Fantastisk at man har lavet et miljø, som de unge står i kø for at være i ????

Det er et smukt projekt som aktiverer studenterne og involverer byens medborgere.

Funktion, arkitektur og lysdesign smelter sammen og skaber miljøer, hvor gæster frivilligt vælger at være – længe!
Sublimt, nærværende, æstetisk!

Super attraktive studiemiljøer der indeholder såvel steder til fordybelse som aktivitetsmuligheder til styrkelse af de sociale fællesskaber. Anvendelse af “bløde” materialer giver en behagelig og genkendelig “hjemlighed”.

 

Arkitema Architects/Fotograf Niels Nygaard.


Flere billeder og beskrivelser

Arkitema Architects hjemmeside

Det Kgl. Bibliotek, Aarhus Universitets egen hjemmeside

Arrangøren Nohrcon’s hjemmeside og selve konferencesiden