Nyt fra branchen

For meget tøj skader bundlinjen og kloden

Arkivfoto: Per Rehfeldt.

Dansk mode & Textil har taget pulsen på branchen i forbindelse med modebranchens overforbrug.

Modebranchen har et problem med overforbrug. Sådan lyder det fra flere sider, og mange pointerer, at færre produkter faktisk kan bidrage til at skabe en sundere forretning, samtidig med, at nedbringer branchens samlede belastning af kloden, skriver Dansk Mode & Textil.

Debatten blussede igen op, da det sidste sommer kom frem, at Burberry brændte store mængder af tøj, og debatten var også til stede i forbindelse med den nyligt afviklede modeuge. I Politikens leder mandag den 4. august kunne man blandt andet læse:

”Bæredygtige materialer løser ikke det grundlæggende problem, som modebranchen, også den danske, er nødt til at se i øjnene. Den model, man har organiseret tøjproduktionen efter, som oprindeligt havde to sæsoner, sommer og vinter, er perverteret og har nu så mange så mange undersæsoner, at de gloende symaskiner konstant sprøjter tøj ud, som ingen får brugt. Mange mærker laver seks årlige kollektioner, men nogle leverer nye varer hver uge. Det kan aldrig blive bæredygtigt at opfordre til køb-og-smid-væk.”  

– Det er helt usundt for en branche, at mange produkter sælges på udsalg for at holde farten. Hvis der bliver produceret for meget tøj, som ikke bliver solgt, kan hverken detailbutikker, nethandel eller producenter stå imod det. Eneste mulighed er at sætte det på udsalg. Dermed har forbrugerne lært, at tøjet, som de fleste danske virksomheder fremstiller, altid kan købes på tilbud, siger Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen..

Thomas Klausen mener også, at der er for meget tøj på markedet, og at branchen står midt i en transition, som forhåbentlig vil betyde, at dette billede ændrer sig i nærmeste fremtid.

Her kan glæde sig over, at den danske modebranches næststørste aktør, DK Company, gerne vil inspirere resten af branchen og gå forrest.

 

Læs hele artiklen med en række udtalelser fra markante personer i modebranchen.

Læs også interview med Esprits danske topchef Anders Kristiansen:

Der er jo slet ikke brug for så mange virksomheder i branchen