Medlemsportræt

Det foldede papir har givet lys i tilværelsen

Af Per Rehfeldt

Arkitekt og designer Amanda Betz har altid fundet sig bedst tilpas med at håndtere form og funktion i 1:1 mellem sine hænder – og gerne i papir. Lysten til at have fat i materialet og fascinationen af at folde modeller i papir førte så i 2010 til et samarbejde med det kendte lampefirma Le Klint, der har foldet lamper siden 1943.

Amanda Betz kontaktede selv Le Klint med en potential prototype efter udstillingen ”FOLD” på Modtar Projects i 2010. Og Le Klint var interesseret.

– Jeg arbejdede herefter med et utal af foldede prototyper, og vi afsluttede arbejdet med lampen hos Le Klint efter to dage. Selvom jeg var meget langt med lampen forinden, kunne den aldrig være blevet færdig uden deres håndværksekspertise inden for foldning og deres skæreplotter. Mønsteret var jeg ansvarlig for at gennemskue, siger Amanda Betz.

Foto: Le Klint.

 

”Gennem sin eksperimenterende proces har Amanda udviklet et unikt foldemønster med ottekanter i midterpartiet. Som den første lampe i Le Klints historie er der perforeringer i foldningernes flader.  Perforeringerne skaber en graduering fra oplyst til gennemlyst, og et glimtende lysspil skaber et rum i sig selv såvel som den indtager rummet”, skriver Le Klint om Amanda Bets lampe Cassiopeia.

”Cassiopeia poder hermed Le Klint håndværket med moderne teknologi, og med Amanda Betz’ kunstneriske tilgang skabes et fuldendt design”.

Har altid foldet papir
Amanda Betz har altid tegnet og skitseret i modeller. Allerede da hun gik på arkitektskolen, blev modeller foldet i papir.

– Dog besluttede jeg efter Arkitektskolen at lære nogle mere præcise foldeteknikker for at specificere min interesse i området mellem tegning og model, siger Amanda Betz. 

– Konkret startede jeg med at folde efter foldebøger og videoer på youtube. 

 

Foto: Benjamin Lee Nordsø.

– Jeg vil dog ikke betegne mig selv som kunsthåndværker. Mit håndværk består i at forstå spændet mellem to og tre dimensioner og betyder, at jeg kan udarbejde komplekse tredimensionelle former. Lige nu som prototyper og ikke noget endeligt produkt. Men det kan nå at ændre sig.

– Jeg lavede så en udstilling hos Galleri Modtar, hvor jeg ville folde møbler og rum. Det var i denne proces, det blev det til Cassiopeia for Le Klint.

Endnu en lampe
Lampen for Le Klint blev sat i produktion i 2011, og senere blev det til endnu en lampe for det amerikanske firma Artecnica.

Under et besøg i USA havde Amanda Betz medbragt en model af en lampe og kontaktede Artecnica. Firmaet tog imod Amanda Betz, og da hun tog hjem fra USA havde hun en kontrakt i hånden.

Det blev til lampen Shayk, som skæres ud i moduler, så kunderne selv skal samle den derhjemme. 
 


Shayk. Foto: Artecnica.
 

Materialet skal udforskes
Amanda Betz er drevet af en befriende trang og lyst til at undersøge materialer og afdække potentialerne. 

– Jeg synes bestemt, det er betydningsfuldt at kende sit materiale. Både begrænsningerne og mulighederne. Inden for hver kunstart kan man jo blive ved i en uendelighed med at udforske for at finde kernen eller søge efter materialets fulde potentiale, siger Amanda Betz. 

– Når jeg ser et potentiale i et materiale, som kan skabe noget uventet, så giver det mig lyst til at udforske det. Når det så er sagt, kan det modsatte også opstå, at jeg arbejder med materialet og det fortæller vejen. For materialet ved bedst.

– Så jo mere man ved og lærer om ens materiale, jo bedre kan ens produkter potentielt blive. Det mener jeg bestemt.

– Derudover har jeg nok meget lyst til at udforske mange materialer og idéer. Det er nok designeres store problem generelt, at de ligger inde med for mange ideer og må vælge.

Her og nu har jeg så netop kastet mig over nye materialer. Det er for at indfri nogle af mine papirskitser til mere stabilitet og brugbarhed. Samt et meget bevidst valg om at udvide min profil som designer. 

Nye materialer
For kort tid siden var Amanda Betz aktuel på en udstilling i Galleri Superobjekt i Borgergade i København.

Her var det også lamper, men hverken foldede eller i papir. Derimod cirkulære rammer i ask med udspændt silke, hvor de fine silketråde bryder lyset i et turbulent mønster.

 

Amanda Betz’ nye lamper i asktræ og silke, der var udstillet hos Galleri Superobjekt i København.
Foto: Laura Stamer/ Stamers Kontor.

– Det har været et meget bevidst valg at arbejde med nye materialer for at udvide mit udbud som designer og vise, jeg ikke kun folder i papir. Jeg er uddannet arkitekt, og med denne baggrund interesserer jeg mig for materialers potentialer generelt, omend mine skitser oftest starter i papir. Dog ikke denne træ/silkelampe. 

– Og så selvfølgelig hele design-ideen bag – det, at spænde tekstilet op og skabe en moiré-effekt. Det var nogle broderirammer fra Venedig, som jeg havde en længsel efter at udnytte konceptet fra. Designet er dog endt med at bære præg af en reel ramme med et lysende, subtilt billede af vævede tråde i lag. Broderirammen må vente.

Amanda Betz mener, at LED-belysningen udfordrer til nye former og materialer. Det hun gerne vil udforske. 

– Det, at kombinere meget skrøbelige og taktile materialer med en lyskilde, syntes som en fin kontrast. LED afgiver trods alt meget varme, men dog langt mindre end en almindelig 60-watts pære, og LED pladen i sig selv er jo ganske smal. Derfor har jeg kunnet udforme en lampe, der ikke har en særlig stor dybde, men reelt er et lysende billede på væggen.

 


Foto: Laura Stamer/ Stamers Kontor 
 

De tre væglamper fra udstillingen ejes af Galleri Superobjekt, men Amanda Betz havde tænkt på egen produktion. Der kom dog nogle forhindringer i vejen.

Har du kastet din kærlighed på lys?

Ja, jeg er begyndt at interessere mig mere for lys og skraber nu overfladen af viden, da det jo er et kæmpe område. Faktisk synes jeg netop lys er interessant, da teknologien er under konstant udvikling.

I øjeblikket er Amanda Betz ved at færdiggøre sit projekt til Danish Crafts Collection 18, og arbejder desuden på at sætte en billigere lampe i produktion med sin partner.

– Artecnica kommer der også mere fra – forhåbentlig til efteråret, men ikke lys. Hos Menu har jeg en sag i vente, som jeg virkelig håber kommer ud snart. Og så har jeg en pendel på bedding. Alt sammen meget spændende.

– Men jeg vil gerne se og have produkterne mellem hænderne før jeg ved med sikkerhed at det sker. Og processen er jo ofte meget lang.

– Det en anden årsag til selv at producere, slutter Amanda Betz.


 

Om Amanda Betz
Amanda Betz er født i 1978 og er vokset op i indre by i København i en teaterfamlie. 
Faderen lavede børneteater, er maler, og er nu leder af Hvidovre Produktionskole. Moderen er scenograf og bonusfaderen er skuespiller. 

Amanda Betz er uddannet arkitekt med prisbelønnet afgang fra KADK i 2005, VOLA Prisen, og har tidligere arbejdet for den danske tekstildesigner Astrid Krogh og for arkitektfirmaet Bosch og Fjord.

 

Foto: Benjamin Lee Nordsø.

 

Se Amanda Betz cv

Se omtalen af Amanda Betz hos Le Klint



Læs om Maison Objèt/ Danish Crafts Collection 18


Cassiopaia tegnet til Le Klint.
Foto: Anders Ingvartsen.

 

Se eksempler på origami – papirfoldning – på Youtube

Læs om origami