Nyt fra branchen

Cirkulær platform for modebranchen

Arkivfoto: Per Rehfeldt.

Ny cirkulær platform åbner nye forretningsmodeller for modebranchen. I løbet af de kommende måneder tilbydes kunderne mulighed for at leje tøj ved hjælp af Continueds platform.

Continued er navnet på en ny whitelabel-platform, hvor brands kan udleje, sælge, tilbagekøbe og i sidste instans indsamle deres tøj med henblik på genanvendelse. Continued er startet af Vigga og Peter Svensson, som tidligere har lanceret og drevet den prisvindende, cirkulære abonnementsservice for babytøj Vigga.us. Vigga.us er netop blevet solgt til en hollandsk virksomhed, der kommer til at videreføre konceptet under navnet Circos.co, skriver Dansk Mode & Textil i nyhederne.

I Continued har Vigga og Peter Svensson allieret sig stærke IT-kapaciteter, og platformen er en materialisering af deres vision om ”en klogere måde at forbruge på et stort skridt videre, med en løsning der skal løfte modebranchen ind i fremtiden” som Continued selv skriver i en pressemeddelelse.

Og der er potentiale for at gøre en forskel. En livscyklusanalyse foretaget af tredjepart for Vigga.us viser, at hvis et stykke tøj bliver benyttet af seks personer i et cirkulært system i stedet for a en person i et lineært, vil ressourceforbruget blive reduceret med op til 80 procent.   

By Malene Birger har allerede annonceret, at de vil benytte Continueds platform, og CEO Morten Linnet ser store muligheder i platformen.

Vejen fra lineær til cirkulær model
Ambitionen med Continued er at give virksomhederne mulighed for at øge profitten per produkt og sikre en effektiv ressourceoptimering, således at platformen bliver til gavn for forretningen og miljøet. Continueds platform skal samtidig være enkel for virksomhederne at tage i brug, og derfor integrerer den med brandets eget e-commerce-univers, ligesom Continued varetager det logistiske setup, der klarer håndtering, fragt, rengøring og reparation af produkterne.

Continued oplyser, at de forventer at kunne lancere aftaler med flere internationale brands i løbet af 2019. 

Læs hele artiklen hos Dansk Mode & Textil