Nyt fra branchen

208 tons bro skal nu løftes på plads

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

DISSING+WEITLING architectures bro til Høje-Taastrup skal løftes på plads først i september.

Der er fuld gang i byggeriet af den nye bro, som skal forbinde Hedehusene med den nye bydel Nærheden, og 7.-8. september løftes brodækket over jernbanen på plads. Projektet er tegnet af DISSING+WEITLING architecture.

De to brodæk er på byggepladsen blevet sammensvejset til henholdsvis en nordlig brodel på ca. 30 meters længde og en vægt på ca. 208 tons, samt en sydlig brodel på ca. 12 meters længde og en vægt på ca. 83 tons. De to brodæk monteres på en afstand af henholdsvis 37 meter og 58 meter, skriver Høje-Taastrup Kommune i en pressemeddelelse.

 

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

Broen bliver i alt 42 meter lang og 17 meter bred. En 75 meter høj kran skal løfte de to brohalvdele på plads på betonkonstruktioner på hver side af jernbanen. Kranen ankommer i uge 36 og bliver samlet på stedet. Broen bliver en såkaldt skråstagsbro, og derfor bliver der på et senere tidspunkt monteret pylon og stag, og med denne markante arkitektur vil broen blive et vartegn for byen.

 

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

Broen vil spænde over Danmarks travleste jernbanestrækning, og derfor foregår broløftet, mens strækningen er lukket for togtrafik.

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

Pressen er inviteret til at overvære broløftet, men der er ikke adgang for offentligheden i presseområdet.

 

 

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

 

 


Fakta om broen

 

  • Broen er en skråstagsbro, hvilket betyder, at brodækket hænger i kabler fra en pylon. For denne bro er pylonen skrå og forankret bagud i to ankerblokke, mens forstagene går ned i midten af brodækket mellem de to kørebaner.
     
  • Broen spænder over elektrificeret bane, der er Danmarks mest befærdede banestrækning og hovedåren ind til København. Broen krydser i alt seks spor.
     
  • Indløft af brodæk og enkelte andre delaktiviteter udføres i sporspærringer om natten, men langt størstedelen af projektet udføres med spor i fuld drift.
     
  • Broen fører et kørespor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.
     
  • Broen er bl.a. funderet på borede pæle, der er 1,2 meter i diameter og op til 30 meter dybe.
     
  • Broens underbygning (fundamenter og vederlagsvægge) udføres i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) udføres i stål.
     
  • Betonkonstruktionerne støbes på stedet. Stålet produceres på værksted, og de store elementer er sammensvejset på byggepladsen.
     
  • Brodækket er produceret på værksted i ni dele, der er fragtet til byggepladsen. Seks af delene er sammensvejset til at udgøre den nordlige del af brodækket, mens de resterende tre dele er sammensvejse til at udgøre den sydlige del.
     
  • De to brohalvdele løftes ind med kran og støttes af en midlertidig mellemunderstøtning. Efterfølgende sammensvejses de to brohalvdele og pylon og stag monteres. Derefter kan den midlertidige mellemunderstøtning fjernes.
     
  • Broens længde er 42 meter, og bredden er 17 meter Pylonens længde er 28 meter.

Høje-Taastrup Kommune og NærHeden P/S samarbejder om at opføre den nye bro.

 

Illustration: DISSING+WEITLING architecture.

Arkitekt: DISSING+WEITLING

Hovedentreprenør: Jorton, stål: Valmont sm.

Rådgiver: COWI.
 



Om Nærheden

Nærheden er en ny bydel i Hedehusene – tæt på København, natur, skole, indkøb og naboer. Udviklingen af Nærheden varetages af byudviklingsselskabet NærHeden P/S, som ejes af Høje-Taastrup Kommune og Realdania By & Byg. Bydelen får plads til 8.000 nye indbyggere, og de første er flyttet ind. Den nye bro skal forbinde Nærheden med det eksisterende Hedehusene.