Icon

Vi har en drøm…

Betina Simonsen, direktør for Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning har en drøm. En drøm om at få mode- og tilbehørsproduktionen tilbage til Danmark. Jeg tror på det, siger hun. Gør du?

Af Betina Simonsen

Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning har en drøm om en fremtid med mere produktion i Danmark.

Vores vision er at få mode- og tilbehørsproduktionen tilbage til Danmark, fordi vi tror på, at nye teknologier og bæredygtige processer kan give muligheder for iværksættere og skabe nye arbejdspladser i små og mellemstore virksomheder.

De mange års outsourcing skabte mange fordele. Men det har også medført problemer, når det gælder innovation, fordi vi overser nogle oplagte ideer ved ikke længere at have tæt samspil med produktionen. Med outsourcingen forsvandt også håndværkere og innovatører herhjemme i Danmark og med dem adgangen til lokale kompetencer inden for syning, opskæring, mønsterdesign, stoffer og materialer.  

For knap fire år siden besøgte jeg The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel og pludselig stod det klart for mig, hvor store konsekvenser denne nye struktur har på centrale områder:

•    Det bliver svært at udfolde potentialerne ved ny teknologi fuldt ud, hvis vi ikke kan ’lege’ med mulighederne.
•    Små danske virksomheder prioriteres lavt på større fabrikker i Asien – de ryger ofte bagerst i køen, hvis der kommer en stor kunde fra et andet land forbi.
•    Vi kæmper nogle kampe, vi måske slet ikke behøver, for vi har i Danmark alle forudsætninger for at skabe bæredygtig produktion, men virksomhederne bruger masser af kræfter på at styre kemikalier i udenlandske produktioner, som er forbudt i Europa (og i øvrigt tilladt i importeret tøj fra ikke-europæiske lande)

Bæredygtig efterspørgsel er Danmarks chance
Det går godt i Asien. Så godt, at asiatiske tøjmærker snart vælter ind i Europa. Hvordan kan vi skille os ud i forhold til dem? Det kan vi blandt andet med bæredygtige produktioner, som alle har tillid til, fordi de er skabt i Danmark fra start til slut.

I de kommende år vil vi se en markant stigende efterspørgsel på varer, som emmer af miljømæssig balance. Forbrugerne vil vide, hvordan deres nye stykke tøj har påvirket planeten – på godt og ondt. Transport på tværs af kloden og massivt forbrug af vand vil bestemt ikke falde i denne kundegruppes smag.

Vi ser den stigende miljøbevidsthed flere steder; ikke mindst når det gælder genbrug af tøj. Flere store kæder har etableret retursystemer og i fremtiden skal dette tøj genbruges optimalt. Noget kan syes om og andet er så slidt, at det er fibrene, vi skal arbejde med. Fibre kan også genanvendes, og det arbejder vi i øjeblikket med at finde løsninger på i Innovationsnetværket.
Sociale medier og smartphones har lynhurtigt skabt en ny og mere spontan køberadfærd, som virksomhederne skal kunne følge.

En trøje, som hitter på en modeblog, skal kunne købes i butikkerne dagen efter, og det bliver svært at kunne leve op til når produktionen er så lang væk, hvis efterspørgselen pludselig bliver større end først planlagt. Desuden reduceres risikoen for fejl ved at producere lokalt, og man kan reagere hurtigt på efterspørgslen og dermed fjerne de store overskudslagre, som vi ofte ser i fast fashion. 


Lokal produktion blomstrer i Frankrig og Storbritannien 
I oktober afholdt vi en Master Class om produktion i Danmark.
Her hørte vi blandt andet om, hvordan franske virksomheder ser store fordele ved lokal produktion. Jeg har også studeret forskellige britiske initiativer, hvor større kæder har indset fordelene ved at producere lokalt og givet et løfte til den skrøbelige, men spirende produktion; at 30 procent af de produkter, som skal lande i de britiske butikker, produceres på hjemmemarkedet.
Frankrig og Storbritannien har haft den fordel, at deres produktioner ikke var flyttet helt ud, da de begyndte at se styrken ved fortsat at have lokale sy- og strikkemaskiner kørende.

Sådan er det ikke i Danmark. Sammen med 3F og Dansk Mode & Tekstil har vi kigget nærmere på den aktuelle status for produktion. Vi kiggede efter syning, strik og farvning og kunne konstatere, at vi kun har ganske få, små og meget specialiserede produktionssteder tilbage. Systuerne fortalte os, at de ikke kan ansætte mennesker med de rette kompetencer, fordi de ganske enkelt ikke findes her mere. Samtidig er der en løn- og udgiftsmæssig problemstilling, hvor små strikproducenter fortæller, at det måske nok kan betale sig for dem at strikke på maskiner i Danmark, men det vil stadig være billigere at sende produkterne til de baltiske lande for at blive syet sammen, fordi de danske lønudgifter er for høje. 

Men her skal vi måske kigge på robotteknologi, så lønomkostningerne kan reduceres, og vi dermed bliver mere konkurrencedygtige. Vi samarbejder med en iværksætter, som har udviklet en sy-robot. Den er ikke effektiv endnu, men vi har nedsat en arbejdsgruppe og indgået et samarbejde med Innovationsnetværket RoboCluster for at videreudvikle ideen, så det kan blive en robot, der kan bidrage til automatiseret syning.

Vi tror i Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning på, at vores drøm kan blive til virkelighed. Vi tror på, at der i disse år er plads til en ny begyndelse i Danmark for små fremstillingsvirksomheder, iderige iværksættere og større brands, der gerne vil lave særlige lokale produktioner. Hvor vi kan eksperimentere med innovation, uddanne elever og lade det gode danske håndværk få en renæssance.

Jeg tror på det! 
Gør du?


Direktør Betina Simonsen: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.
Netværket har en drøm om en fremtid med mere produktion i Danmark.

Visionen er at få mode- og tilbehørsproduktionen tilbage til Danmark, fordi vi tror på, at nye teknologier og bæredygtige processer kan give muligheder for iværksættere og skabe nye arbejdspladser i små og mellemstore virksomheder.

 

Læs om innovationsnetværket