Icon
Foto: Play User Lab – Børnenes Hovedstad. Maria Tuxen Hedegaard

Verdens første kandidatgrad i design af leg

I samarbejde med LEGO etablerer Designskolen Kolding den første kandidatuddannelse i design af leg. Deadline for optagelse 1. maj til Design for Play.

Allerede fra i år udbyder Designskolen Kolding udbyder verdens første kandidatuddannelse i leg og design.

Design for Play er et helt nyt toårigt masterprogram, som optager studerende på baggrund af deres designtalent og interesse for leg.

LegUddannelsen er udviklet i tæt dialog med LEGO Fonden, som støtter tiltaget med 25 mio. kr. fordelt over de kommende fem år, og ventes at engagere nogle af verdens bedste designere, forskere, institutioner og virksomheder.

Formålet er at skabe et knudepunkt for leg og design, som viser, hvordan forskning i leg kan opnå praktisk betydning.

LEGO Koncernens bidrag til uddannelsen består i at give studerende mulighed for at arbejde på konkrete projekter målrettet børn, ligesom virksomhedens ekspertise inden for legeoplevelser er anvendt i udarbejdelsen af uddannelsens indhold.

Ansøg inden 1. maj
Den nyetablerede kandidatuddannelse tager afsæt i den stærke skandinaviske designtradition, og indholdet bliver kvalificeret i samarbejde med nogle af verdens førende uddannelsesinstitutioner, herunder Stanford, MIT og Cambridge.

Et direkte samarbejde med den praktiske virkelighed er fundamentalt afgørende. Omdrejningspunktet for en stor del af uddannelsen vil derfor blive helt konkrete designudfordringer, som de opstår – ikke bare i LEGO Koncernen, men i de mange andre danske virksomheder, der arbejder med leg eller ønsker at gøre det.

Allerede den 1. maj er der deadline for ansøgning om optagelse til Design for Play.

Det første hold studerende starter den 4. september 2017 og vil i løbet af de to år, uddannelsen varer, få nye og stærke kompetencer i at designe tøj, spil, legetøj, processer, brugergrænseflader og fysiske omgivelser – kort sagt alt det, som understøtter det legende menneske.

Masteruddannelsen Design for Play bygger blandt andet på inspiration og erfaringer fra Play User Lab og Designskolen Koldings samarbejde med Børnenes Hovedstad A/S
Uddannelsen Design for Play er udviklet i tæt dialog med LEGO Fonden, der har bidraget 25 mio. kr. til etablering af uddannelsen, som bl.a. også omfatter udvikling af et lege-laboratorium, ansættelse af en professor, en lektor/adjunkt og en række ph.d.-studerende.

LEGO Fonden mål er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden – en mission som deles med LEGO Koncernen. LEGO Fonden ønsker at skabe en fremtid, hvor læring gennem leg hjælper børn til at være kreative, engagerede og at kunne lære hele livet igennem. LEGO Fondens arbejde handler om at sætte fokus på legens vigtighed for børns udvikling og gentænke rammerne for læring. I samarbejde med førende eksperter, indflydelsesrige aktører, undervisere og forældre vil LEGO Fonden udstyre, inspirere og aktivere forkæmpere for leg.

Designskolen Kolding udbyder en internationalt anerkendt designuddannelse, som er baseret på den skandinaviske designtradition, et international udsyn og forskning i designmetoder og brugerinvolvering.

Skolen udspringer af den samme kulturelle DNA som LEGO-klodsen, herunder forestillingen om, at læring er drevet af lyst og leg, og at design bør være demokratisk, det vil sige for alle. Skolens vision er at være et internationalt talentværksted for udviklingen af dansk design. 
anc