Icon

Gør-det-selv-designer har gjort det selv

Designer Lene Nissen, der driver firmaet Peekaboo design, hylder en filosofi om at gøre det meste selv. Ikke kun når det gælder design men også når det gælder at passe tøjbutik, blogge, tage foto, skrive og sælge

Af Morten Bonde

Lene Nissen er i dag en kendt designer og skribent. Hendes firma er specialiseret i gør-det-selv eller DIY som det hedder.  Hun har netop udgivet en stor gør-det-selv julebog og flere DIY-bøger er på vej.

At hun er nået dertil skyldes ikke langsigtet planlægning. Snarere tværtimod, fortæller hun.

- De fleste muligheder er opstået fordi, jeg hele tiden er åben over for at prøve noget nyt. For eksempel havde den forlægger, der udgiver min jule-gør-det-selv-bog talt med forlaget Saxo om, at jeg kunne udgive to DYI-bøger hos dem, fortæller Lene Nissen, der er uddannet i 1992 fra designskolen i Kolding på det, der dengang hed beklædningslinjen.

- De første år arbejde jeg med strikdesign, især herrestrømper med mønstre. Måske kan nogen huske de EU-strømper, Uffe Ellemann-Jensen have på i en tv-debat med Poul Nyrup Rasmussen. Det var os, der designede dem, siger hun.

Efter et par år flyttede Lene Nissen til København fra Østjylland og fik arbejde som designer hos tøjfirmaet Nice Girl. Her fik hun muligheden for at arbejde med andet end tøjdesign, som hun var uddannet til.

- Jeg kunne selv forme jobbet. Jeg fik mulighed for både at designe en kollektion, have indflydelse på indretningen af en ny butik og designe firmaets logo, siger Lene Nissen.

Efter jobbet hos Nice Girl udbyggede hun sit CV med en uddannelse som emballagedesigner på den grafiske højskole, inden hun blev selvstændig og stiftede Peekaboo med adresse hjemme i familiens lejlighed på Østerbro i København.

- Det virkede måske lidt underligt, at jeg vendte tilbage til tøjbranchen, når jeg nu havde taget en uddannelse indenfor emballage. Men det var fordi sælgeren, jeg havde arbejdet sammen med hos Nice Girl, foreslog det. Hun havde i mellemtiden forladt firmaet og sagde til mig, at hvis jeg som selvstændig ville designe alt det tøj, jeg ikke kunne få lov at designe hos Nice Girl, så skulle hun nok sælge det for mig, siger Lene Nissen.

Med uddannelsen indenfor emballage design havde Lene forestillet sig, at hun skulle tilbyde mindre tøjfirmaer en pakkeløsning, der indeholdt eksempelvis design af firmaernes tøj, emballage og logo. Men sådan blev det ikke. I stedet valgte hun at gå sammen med sælgeren og lave et tøjmærke, som henvendte til kvalitets- og trendbevidste kvinder.

Dog valgte sælgeren at springe fra i sidste øjeblik, og derfor valgte hun at fortsætte alene som tøjdesigner.

- Jeg tænkte, at jeg simpelthen måtte prøve at designe mit eget tøj og have egen engros virksomhed, siger Lene Nissen.

Og sådan blev det. Hun lavede en liste over de 10 bedste tøjbutikker, hun allerhelst ville have repræsenterede hendes brand og kontaktede dem selv en efter en.

- Det havde jeg et vist held med. 9 af de 10 sagde ja. Jeg havde selv rollen som både designer og sælger, selvom jeg ikke var særlig god til det sidste. Alligevel kørte det derudaf. På et tidspunkt havde jeg 60 tøjbutikker som kunder, fortæller hun.

Selvom hun dengang var gravid for første gang, valgte Lene Nissen alligevel at åbne en tøjbutik i Skt. Peder Stræde i det indre København. Oveni rollen som designer og sælger valgte hun også selv at stå i butikken en del af tiden.

- Jeg tror det ligger i mig, at det, jeg kan gøre selv, det gør jeg selv. Så undgår jeg for mange faste udgifter, fortæller hun.

Den strategi har fungeret for hende - men ikke altid, har hun måtte sande.

- Som højgravid blev det for meget både at drive butik og designe, sælge og holde engros firmaet kørende. Godt nok havde jeg et par ansatte i butikken, men jeg var ikke god til at give ansvaret fra mig. Derfor måtte jeg sætte firmaet i bero efter fødslen. Da min datter var ti måneder, havde jeg afviklet det hele og kunne endelig gå på rigtig barsel, siger hun med et smil.

Efter barslen med den anden datter begyndte et nyt kapital som selvstændig, i begyndelsen sideløbende med et job hos Cottenfield som designer af herrestrik og accesories.

- I min fritid begyndte jeg at skrive livsstilsartikler. De handlede tit om projekter med børn, fordi jeg jo havde små børn selv. Ofte havde det en DIY (Do it yourself - gør-det-selv) vinkel. Det gik ret godt. Efter et stykke tid havde jeg så meget at lave, at jeg kunne sige mit designjob op. Det gjorde jeg så, men kort efter lukkede en af mine største kunder, et blad, der hed Kreative kvinder. Så det skulle vise sig ikke at blive så let, som jeg havde forudset. Men så måtte jeg jo ud og sælge mig selv, siger designeren.

Erfaringen med den store kunde, der lukkede, har med egne ord lært Lene Nissen ikke at satse alt på en hest.

- I dag skriver jeg til forskellige blade og magasiner. Jeg har udgivet tre DIY-bøger og har en blog (link), som jeg satser mere og mere på, fortæller hun.
 


Filosofien om at klare mest muligt selv holder hun stadig fast i. Hun får stadig selv ideerne til sine gør-det-selv-projekter, skaffer materialer, skriver om ideerne og tager selv fotos til de blade, hun afsætter til. Ikke sjældent er billederne taget i familiens sommerhus eller lejligheden på Østerbro, og skal der modeller på, er det ofte familiens to piger på 9 og 12 år.

På den måde gør gør-det-selv-designeren det meste selv.

pr